Life/Thrills

Het kwartet Lower Plenty, genoemd naar een achterbuurt van Melbourne, Australië, heeft aan de keukentafel het derde album bij elkaar gesprokkeld. Daniel Twomey (percussioe), Jensen Tjhung (gitaar + zang), Al Montfort (idem) en Sarah Heyward (percussie + zang) en speelden voor de oprichting van Lower Plenty in bands als Deaf Wish, Total Control, UV Race en The Focus. Voor hun nieuwe band koos het viertal voor folk en country, maar dan van het verhakkelde, gedeconstrueerde soort. De tien liedjes, gemaakt in 2012 en ’13 aan hun beruchte keukentafel, lijken soms op een wedstrijdje vals zingen en zo eenvoudig en onnozel mogelijk er een muzikaal motiefje bij verzinnen. Toch heeft de plaat zijn charmes, want de liedjes mogen dan verbrokkeld, verhakkeld en primitief klinken, ze zitten ingenieuzer in elkaar dan we op het eerste gehoor zouden concluderen. Het is een beetje als het werk van Cat Power, dat ook zijn tijd nodig heeft om effectief te worden en zijn. Puur en naïef klinken de liedjes, waarbij degene waarop Heyward zingt het meest beklijven, wellicht omdat ze absoluut geen toon kan houden. Arp is eigenlijk gewoon Alexis Georgopoulos, een man die van vele markten thuis is. Hij schrijft muziek voor allerhande projecten en documentaires, maar het liefste maakt hij toch zijn eigen stukken die zonder vooropgezet doel of opgelegd beeld tot stand kunnen komen. Voor de mini-cd ‘Pulsars E Quasars’ gaat hij terug naar zijn grote voorliefde voor kosmische synthesizermuziek. Dat pakt hij echter op een weinig conventionele manier aan, doordat hij andere muziekgenres integreert. Hier en daar horen we vleugjes postrock en psychedelica, maar vooral een zekere popgevoeligheid die we niet snel met kosmische zweefdeuntjes associëren. Toch is het net dat kunstje dat Arp weet te flikken, waardoor de zeven nummers absoluut anders klinken dan enig idee wat we konden verwachten. ‘Chromatiques II’ krijgt een extended mix mee, gemaakt door Jefre Cantu-Ledesma (onder meer Tarentel), die de drone introduceert. Arp maakt derhalve popmuziek met een kosmisch-psychedelische ondertoon die fans van voornoemde genres behoorlijk zal weten te plezieren. Toegankelijk en toch verrassend anders.

LowerPlenty_LifeThrills