Li(f)e

Met ‘Li(f)e’ is Sage Francis definitief (?) een andere weg ingeslagen. Werkte hij op ‘A Healthy Distrust’ al op één nummer samen met Bonnie ‘Prince’ Billy, op deze ‘Li(f)e’ is ieder nummer een samenwerkingsverband met een grote naam uit het alt. country en americana-genre. Francis koos voor een vernieuwende aanpak: hij liet artiesten en groepen als Jason Lytle (Granddaddy), Calexico, Califone en wijlen Mark Linkous de muziek schrijven. Hijzelf zorgde voor de teksten en rapt op de muziek van zijn ‘begeleidingsgroepen’. De samenwerking gaat dus veel verder dan een rapnummer met beats waarop een gitaarpartij geplakt wordt, zoals al zo vaak werd gedaan.
Opener ‘Little Houdini’ geeft meteen een goed beeld van wat je van ‘Li(f)e’ mag verwachten. Over een typisch Granddaddy-nummer gaat Sage Francis loos met een sfeervolle tekst over een jonge delinquent die keer op keer uit de gevangenis weet te ontsnappen. De sfeer van de plaat roept dus eerder de stofferige woestijnstadjes en de bijbehorende verhalen op, dan de urbane setting die zo typerend is voor de meeste hiphop. Op de meeste nummers werkt de samenwerking zeer goed, raps en muziek gaan mooi samen. Prijsbeesten zijn wat ons betreft ‘The Best Of Times’ met Yann Tiersen en ‘Slow Man’ met Calexico, terwijl ‘Worry Not’ dan weer bewijst dat een dergelijke samenwerking allesbehalve eenvoudig is. Op deze track is er totaal geen eenheid tussen de raps van Sage Francis en de begeleidende muziek. Al bij al is ‘Li(f)e’ een bijzonder geslaagde plaat die misschien toch eerder de fans van de vernoemde bands dan de hiphopheads zal weten aan te spreken.

Kris Peeters
SageFrancis_Life