Lavandula

De herfst is ingezet, ook op de cd’s die in de grote Gonzo (circus)-postbus vallen. Veel ingetogen sfeer, met een schepje nazomerweemoed en herfstige overpeinzingen. ‘Lavandula’ van Takeshi Nishimoto is zo’n plaat, vol kalme, melodieuze gitaarmuziek. Daaraan heeft Robert Lippok een flinke en aangename scheut elektronica toegevoegd. Er vallen nog wat meer instrumenten en field recordings te horen, maar de gitaar staat centraal. ‘Lavandula’ opent met de veelzeggend getitelde ‘Late Summer Early Autumn’; Takeshi plukt aan de snaren, op de (verre) achtergrond klinkt een aanhoudend zoemtoon en Burnt Friedman speelt mee op de steel pan. Het daaropvolgende ‘Drizzle’ – een herneming van het nummer ‘Turbine’ van I Am Not A Gun, een elektroduo waarvan Nishinoto deel uitmaakt – is wederom fijn sfeervol, in de traditie van fingerpicking, met een flink bluesy gevoel gespeeld. Denk nu niet dat dit een plaat vol romantisch en lieftallig gitaargepingel voor bij het kampvuur is; Takeshi kan fel en venijnig klinken. Na verloop van tijd brengt hij bovendien meer variatie in, combineert hij melodieuze of juist grillige lijnen met ritmische gitaarpartijen en loops. Daarnaast spelen de (elektrische en akoestische) gitaar weliswaar de hoofdrol, het overige instrumentarium levert een wezenlijkebijdrage. In ‘Strassenlaterne’ is de invloed van de Duitse elektronica goed hoorbaar. Zo’n 42 minuten lang gitaarmuziek voor een indian summer, met de nodige variatie en kleine klankverrassingen om te blijven boeien, zelfs bijzonder aangenaam te boeien.

TakeshiNishimoto_Lavandula