Laughing Water

Daar zijn ze weer, Spaceheads. Het duo, bestaande uit Andy Diagram (trompet die door allerlei apparatuur wordt gejaagd, loops) en drummer annex percussionist Richard Harrison. Londen en Manchester is hun woonplaats. Beiden hebben een indrukwekkend parcours met een waaier aan artiesten afgelegd, maar uiteindelijk komen ze altijd weer samen om Spaceheads nieuw leven in te blazen. In 2005 ontmoetten ze Vincent Bertholet, die in Genève Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp bestiert en recent ook het duo Hyperculte oprichtte met Simone Aubert. Bertholet is al jaren dicht betrokken bij Spaceheads, waar hij zijn rollende contrabasgeluid inpast in de groovende muziek van Spaceheads. Grooven op een jazzy dansbare manier waarin voortdurend ruimte is voor experiment en improvisatie is al decennia het waarmerk van Andy Diagram en Richard Harrison. ‘Laughing Water’ is daar uiteraard opnieuw een goed voorbeeld van, zelfs al duurde het jaren om de plaat af te maken. Het samenwerken met de Zwitser Bertholet ging traag maar gestaag en de nummers hadden tijd nodig om uit te kristalliseren. De triobezetting werkt wonderwel goed en de inbreng van Bertholet zorgt zeker voor een meerwaarde. De eerste helft van de plaat klinkt vooral als vertrouwde Spaceheads met een contrabas erbij, maar in de tweede helft van de cd krijgt Bertholet meer ruimte en zo komt het dat in ‘Machine Molle’ wat Afrikaanse ritmes opduiken en afsluiter ‘Aire De Rhone’ richting meditatieve ambient evolueert. Het zo al unieke geluid van Spaceheads krijgt op deze manier nog een extra dimensie, waardoor het voor muzikant en luisteraar een nog rijkere ervaring wordt. De plaat in de steigers zetten mag dan enkele jaren hebben geduurd, het was het wachten meer dan waard. Zelden iemand gehoord die zijn trompet dermate weet te manipuleren met allerlei elektronische middelen als Diagram doet. Zijn twee kompanen assisteren en duwen de band naar nog grotere hoogte.

Spaceheads_LaughingWater
do 10 jan 2019