La-di-da Recordings

Het eigenzinnige Kranky label brengt naast nieuwe releases op onregelmatige tijden ook reissues uit. Ondertussen was ook dat al weer een tijdje geleden. Maar deze compilatie stond blijkbaar al lang op het verlanglijstje om te maken. Het is een verzameling van de twee ep’s en één demo die het Britse Dreamscape begin jaren 1990 uitbrachten op het LaDiDa-label. Een platenlabel dat in de buurt van Brighton werd opgericht eind jaren 1980 en het een klein decennium volhield. Er verschenen een kleine dertig releases. Waaronder dus ook werk van Dreamscape. Een trio uit Bristol dat zich ophield in de schemerzone tussen wave, droompop en shoegaze. Iets wat we ook trouwens ook terug hoorden in één van de groepen die we dit jaar oppikten, Effie Briest. Het element waardoor Dreamscape er toch bovenuit steekt is de stem van Rebecca Rawlings. Een stem die herinneringen oproept aan die van Elizabeth Fraser van Cocteau Twins. Het mannelijke deel van Dreamscape richtte later het iets bekendere, ook shoegazende, Secret Shine op. Dit album bundelt dus het oude werk van de moederband. En het moet gezegd dat het, onverwacht misschien, niet te gedateerd klinkt. Je hoort op dit album een groep die zoekend op weg was een potentieel interessante plaat te maken. Iets wat eigenlijk in de kiem werd gesmoord door het vrij snel uiteenvallen van de band. Dat potentieel hoor je zeker ook in het nooit eerder uitgebrachte ‘No More But Thought’. Een demo van een nooit uitgebrachte plaat. Kranky mag van ons vaker in dit soort vergeten muzikaal verleden duiken.

Maarten Timmermans
Dreamscape_La-di-daRecordings