Kosai Yujyo

De Japanse percussionist en erhu-speler Sabu Toyozumi (°1943) is al jarenlang een gewaardeerde undergroundfiguur die al met enkele van de grootste Europese improvisatie-iconen (Evan Parker, Peter Brötzmann…) kon samenspelen. Al sinds de jaren 1960 reist hij de wereld rond om concerten te spelen met geestesgenoten, wat van hem een boeiende wereldreiziger maakt die je de voorbije paar jaren op de meest uiteenlopende podia aan het werk kon horen. Voor deze dubbelcd, goed voor twee en een half uur vrije improvisatie opgenomen in 2010 en 2011, werkte hij vooral samen met volk uit de Brusselse en Parijse scene. Door materiaal te gebruiken uit verschillende concerten krijgt ‘Kosai Yujyo’ meteen ook een sterke variatie aan bezettingen, gaande van een octet met zes snaarinstrumenten en percussionist Kris Vanderstraeten in opener ‘Kris’ Wish’, tot een duo met vocalist Jean-Michel Van Schouwburg, trio’s en kwartetten. De muziek is vrij en onvoorspelbaar, nu eens delicaat, fragiel en dromerig, en dan weer nukkig, nerveus en haast geïrriteerd. Zo’n Van Schouwburg, die je best kan beschouwen als onze eigen Phil Minton, hijgt erop los als een astmatische pervert, keelt als een castraatzanger en maakt cartoongeluiden als een stel kleuters die net ontdekt hebben hoe ze Donald Duck kunnen imiteren. In combinatie met Toyozumi’s erhu (een tweesnarige vioolachtige) leidt het tot een ongehoord spektakel, een heen-en-weergekets van prikkelende ideeën. De stukken met piano en blaasinstrumenten (onder andere altsax en basklarinet) zijn directer en iets toegankelijker, maar nog altijd drentelend in een labyrint zonder uitgang, voortdurend zichzelf onderuithalend. Het korte kwartetstuk ‘Above Nino’ is met zijn vijf minuten het enige dat enigszins verteerbaar is, maar wordt gecontrasteerd door het drie kwartier durende ‘The Göttingen Cadenza’, met zeldzame instrumenten als contrabasklarinet en pijporgel. Makkelijke kost is dit dus niet. Integendeel: ‘Kosai Yujyo’ vereist een open geest en zal door zijn lange duur zelfs voor de hardcore liefhebbers wat veel van het goede zijn. Dit is dan ook muziek van het nu-moment, die het best live ondergaan wordt. Er wordt regelmatig geflirt met de grenzen van het geduld, maar wie bereid is om een inspanning te doen krijgt de kans om een complexe puzzel te ontwarren. Succes.

Guy Peters