Hoewel de hoes en titel wijzen op een product voor kinderen is dat
alles behalve waar. Mensenkinderen is het alter ego van Bas van
Nienes, de helft van het electropop duo Anderson. Als Mensenkinderen
maakte hij begin 2012 de prachtige introverte cd Het Land Dat Ooit
Vol Eerbied Zong. Op het eind 2012 verschenen Kleurplaat staan
remixen van tracks van zijn eerste album. Hiervoor heeft hij een
aantal jonge Nederlandse muzikanten uitgenodigd, die vooral
gespecialiseerd zijn in electronica. Kleurplaat klinkt daarom een
stuk elektronischer en her en der wat ruiger dan zijn voorganger. De
belangrijkste trefwoorden blijven echter intiem en ingetogen. Zo
klinkt Hemels Huis in de mix van Eljakim nog steeds rustig maar
heeft hij de beats wat meer geaccentueerd waardoor de song meer body
krijgt. Het oorspronkelijk semi-akoustische Is Er Nog Iemand is door
Findel (Bart van Dalen, specialist in pixelpunk) up-tempo gemaakt met
elektronische beats. Het instrumentale Een Blauwe Maandag is zelfs
drie maal opnieuw gemixt. Hiervan blijft de versie van David Douglas
het dichtst bij het origineel ondanks dat het meer funky en dansbaard
klinkt. Ook Machinefabriek neemt deze titel onderhanden. Hij speelt
met name met de melodieuze trompet uit de oorspronkelijke opname. Dat
resulteert in een van zijn meest toegankelijke werken. Een andere wat
bekendere naam die hier opeens opduikt is Kettel. Van deze muzikant,
Reiner Eising uit Groningen, hadden we een tijd niets meer gehoord.
Zijn verstilde, elektronische en instrumentale versie van Het Zwarte
Water is een van de hoogtepunten van dit interessante remixproject,
dat überhaupt geen zwakke plekken kent.