Ofschoon progrockpionier Robert Wyatt in 2014 zijn afscheid van de muziekwereld aankondigde, duikt er nu toch nieuw werk van hem op. Nu ja, nieuw. Het betreft een samenwerkingsproject waarvan de eerste kiemen teruggaan tot 1998. Toen ontving de Japanse elektronische muziekproducer The Future Eve (die midden jaren 1980 een aantal obscure releases uitbracht onder de naam Tomo Akikawabaya) een DAT cassette met het nieuwe materiaal van Wyatt waar hij hem om gevraagd had. Het betrof niet meer dan een onafgewerkte en niet te plaatsen basisschets van een nummer genaamd ‘Brian The Fox’, zonder strikt tempo en met een tekst die nog korter dan een haiku wilde zijn. De originele tape bevatte vier takes, en daarmee gingen Tomo alias Th en geluidstechnicus Takaaki Hanya (Beata Beatrix), aan de slag om uiteindelijk de volle twee jaar later uit te komen bij wat nu het eerste deel van ‘KiTsuNe/Brian The Fox’ vormt. Vier variaties op eenzelfde thema, muzikaal te typeren als rustige, uitgesponnen drones (behalve de ‘short version’ waarop je enkel het ijle stemgeluid van Wyatt hoort). Maar daar bleef het niet bij, want dit dubbelalbum omvat ook nog een tweede deel getiteld ‘Ring Version’ met in totaal acht additionele, naamloze tracks. Zij weerspiegelen in hoofdzaak de levenscyclus en verwijzen naar de emotionele en spirituele strijd van Th, die toentertijd net zijn moeder had verloren. Voor de creatie van deze meditatieve, sfeervolle klanktapijten gebruikte hij onder meer een oude MIDI converter, een analoge tape echomachine, looping, overdubs en diverse synthesizers. Een en ander resulteerde in prachtige, ambientachtige soundscapes afgewisseld met enkele kortere tracks waarin je hoofdzakelijk de onbestemde zang van Wyatt of Th hoort. In zijn essentie (het creatieve hergebruik en de recyclage van geluiden en ideeën) vormt dit bijzonder samenwerkingsproject de perfecte reflectie van reïncarnatie.