Geschiedenis heet zoiets. We zijn amper zeven minuten ver in Keep On Moving of we beseffen opnieuw hoe schatplichtig de huidige post-punkfunkdiscobeweging aan ESG wel niet is. Wie de carrière van de New-Yorkse groep omspit geproduced door Martin Zero Hannet, releases op 99 Records (Amerika) en The Factory (Europa), een optreden op de openingsavond van de Hacienda en op de closingnight van de Paradise Garage naast Larry Levan – haalt terecht termen als legendarisch en pioniers uit de kast. Soul Jazz herontdekte de groep enkele jaren terug door hun vroegere platen te rereleasen en brengt nu met Keep On Moving gloednieuw werk uit. Nieuw werk dat in weinig verschilt van hun vroegere platen. De crossover tussen de hiphop, schaarse, opzwepende tekstflarden en de stomende baslijn blijft de basis van hun geluid. Het enige verschil met hun vroegere werk is dat de groep op Keep On Moving nog meer naar de essentie mikt. Openingnummer Purely Physical is een schoolvoorbeeld van hun sound, het nummer drijft op niets meer dan een mechanische drumcomputer, een logge baslijn en de sexy zangstem van Renee Scroggings, één van de drie zussen die het zeskoppige ESG vormen. Net die sobere aanpak zorgt ervoor dat ESG uitmunt in puurheid en een ongeziene oerkracht uitstraalt. Uit dezelfde stal komt Studio One Djs 2, een degelijke verzamelaar van first cut dancehall. Helaas kunnen we ons anno nu niet van de indruk ontdoen dat de oorspronkelijke intentie van het label, het documenteren van een stuk muziekgeschiedenis, wat verwatert. Het hoge tempo waarmee Soul Jazz de ene compilatie na de andere op ons los laat lijkt nu vooral op een gemakkelijke cashinstroom en heeft steeds minder met de oorspronkelijke, avontuurlijke spirit te maken.