Karma To Burn Slight Reprise

Trends en modegrillen zijn vreemde wezens en van alle tijden. Menig groepje gaat de hort op om hun meest succesvolle album in zijn geheel te spelen. Anderen brengen platen vol, dikwijls zeer ongeïnspireerde, covers uit of gooien een livealbum op de markt bij gebrek aan beter of nemen een oude plaat opnieuw onder handen. Karma To Burn doet het net dat beetje anders. In 1994 werd de band opgericht door gitarist William Mecum en bassist Richard Mullins. Morgantown, West-Virginia werd de uitvalsbasis en drummer Rob Oswald werd aangetrokken om het powertrio te vervolledigen. De drie hadden een aversie aan de poses van veel rockzangers die geilden op hun microfoonstandaard, en besloten geen zang te gebruiken voor hun stonermuziek. Het schrijven van teksten was toch niet hun ding, net zo min als het verzinnen van titels. Nummers waren goed genoeg, liefst niet te veel want ze waren niet lang genoeg naar school geweest. In 1996 verwierven ze een deal met Roadrunner, maar die eisten dat er zang zou worden toegevoegd, anders ging het feest niet door. Jay Jarosz deed de job, maar werd al snel ontslagen, waarna de band ook Roadrunner verliet maar wel puur instrumentale stoner bleef maken. In 2002 stopte het verhaal en ging elk zijns weegs, om er in 2009 toch opnieuw mee te beginnen. En er dook in het recentste werk geregeld een zanger op, dan toch. De interesse in de band is echter nooit helemaal verdwenen en het originele trio vindt het tijd om hun debuut uit te brengen zoals ze het oorspronkelijk ook wilden uitbrengen: volledig instrumentaal. Op één nummer is er wel zang te horen, en dat was initieel ook de bedoeling maar Roadrunner weigerde die track. Weird, want het is John Garcia van Kyuss die de honneurs waarneemt op ‘Two Times’. Eigenlijk is het voornamelijk jammer dat deze plaat nooit werd uitgebracht als bedoeld. De verkoopscijfers zouden allicht beter zijn geweest dan de versie met zang, want die viel behoorlijk tegen – vinden wij maar vindt ook de band zelf. De plaat klinkt ongelooflijk veel beter en daardoor bijna als iets volledig nieuw. Ideaal om mee te toeren, wat de band ook aan het doen is.