Kaiku

Na ‘Run With Me’ (2004), een consistente serie 12inches en de fel bejubelde mixcd ‘Boogie Bytes Vol. 1’ uit 2006 – alle op het label Bpitch Control – reikt de van afkomst Finse deejay/ producer Kiki ons zijn tweede langspeler aan. De man woont al jaren in Berlijn en zoals de stad hem omarmde, zo retourneerde hij deze gastvrije geste voluit. Dat hij de typische, muzikale tendensen van de technoscene ginds volledig absorbeerde, is dan ook duidelijk te merken aan ‘Kaiku’: doorheen het album klinken de beats wat gedempter en minimaler, wordt hier en daar gebruik gemaakt van hetgeen de klassieke Chicago house en Detroit techno ons onderwees en geven bij momenten de subbassen en diepe, bezwerende ondertonen de erfenis van het Basic Channelmerk aan – hoewel we in het geval van dat laatste ook zouden kunnen verwijzen naar dubstep dat in de Duitse hoofdstad anno 2009 hevig geconsumeerd wordt. Tot slot is ook de vermenging van puur dansvloermateriaal met persoonlijke, gevoelsmatige passages kenmerkend; daartoe zet Kiki via enkele gastmuzikanten vooral strijkers in. Het titelwoord is Fins voor echo en dat is associeerbaar met een aantal facetten van het album. De trackvolgorde wisselt bijvoorbeeld zonder te bruuskeren van clubbommen naar rustige, introverte stukken. Zelf wijst Kiki op de periodieke aard van de productie: een antwoord op een muzikaal vraagstuk of een oplossing uit de impasse waarin hij zich soms werkte, bood zich meermaals pas na enige tijd aan. Dat sluimert nog wat door in enige nummers waarbij bijvoorbeeld de afzonderlijke, bruikbare elementen mekaar nog wat in de weg lopen en de afwerking niet ideaal is, of waarbij nog net wat teveel ballast aanwezig is. Desondanks getuigt ‘Kaiku’ van bijzonder veel maturiteit en progressie ten opzichte van zijn ouder werk. Het bijzonder sterke clubhitje ‘Good Voodoo’ is daar een onloochenbaar bewijs van.

Tom Nys
Kiki_Kaiku