Johnny YesNo Redux (2CD/2DVD)

Richard H. Kirk, Chris Watson en Stephen Mallinder hadden met Cabaret Voltaire reeds van in het begin – en dan spreken we over 1973 – meer voor ogen dan muziek alleen. De band zou ook het vehikel moeten worden van onder meer grafische kunst en typografie, performance kunst, film en video. Niet alleen op muzikaal gebied speelde het trio een voortrekkersrol; ook hun multimediale aanpak was destijds revolutionair. Voor hun films en video’s creëerden ze een nieuw platform, het onafhankelijke videolabel DoubleVision. Daarop verscheen in 1982 ‘Johnny YesNo’, een korte film noir uit 1979 geregisseerd door Peter Care. Die zou later trouwens uitgroeien tot een veelgevraagde regisseur van videoclips voor onder meer Depeche Mode, Killing Joke, P.I.L. en R.E.M. Dvd 1 bevat de originele kortfilm, aangevuld met bonusmateriaal en drie videoclips (‘Invocation’, ‘Loosen The Clamp’ en ‘Yashar’). De film is niet ontsnapt aan de tand des tijds en ook ondertitels ware geen overbodige luxe geweest, maar een curiosum is het origineel nog steeds. Nu dertig jaar later kreeg de film een nieuwe, gemoderniseerde interpretatie met een volledig nieuwe cast, een door Kirk geremixte soundtrack en werd het verhaal van Noord-Engeland verplaatst naar de Californische woestijn. Ook hier werden extra of herwerkte scènes bijgevoegd als extra. In totaal bevat deze ‘Johnny YesNo Redux’ ruim 140 minuten bonusmateriaal, al is dat niet altijd even relevant. Leuk detail: ook de drie videoclips van deel één werden geherinterpreteerd, waarmee nogmaals wordt bevestigd dat beeld en geluid bij Cabaret Voltaire altijd even belangrijk zijn geweest. Remixen betekent dus ook de beelden in een nieuwe jas steken. ‘Johnny YesNo Redux’ is vooral interessant voor fans van het latere werk van Cabaret Voltaire in het algemeen of Kirks output die hij solo of onder projectnamen zoals Sandoz maakte in het bijzonder. Of voor zij die al lang op zoek waren naar de originele VHS natuurlijk.

CabaretVoltaire_JohnnyYesNoRedux