Jersey Shores

Akimbo uit Seattle is toe aan zijn zesde plaat, hun eerste op Neurot na releases op Alternative Tentacles en Seventh Rule. Hun vorige album, ‘Navigating The Bronze’ vonden we maar niks. Het kostte ons dan ook enige moeite om hun nieuwe cd een kans te geven. Gelukkig hebben we dat gedaan, want de wisseling van Alternative Tentacles naar Neurot heeft het trio duidelijk deugd gedaan. We begrepen al niet waarom Neurot een band zou tekenen die slappe hardrock met een scheut hardcore speelde, maar daar is op het conceptalbum ‘Jersey Shores’ geen spoor meer van te bekennen. De haai in een bloederig sopje op de hoes geeft het al aan: dit is een conceptalbum over mensenetende haaien, meer specifiek over een periode van twaalf dagen waarin haaien de kust van New Jersey onveilig maakten, in 1916 wel te verstaan. Deze aanvallen vormden trouwens de basis voor Peter Benhleys klassieker ‘Jaws’. Zes lange stukken complexe muziek die vloeiend in elkaar overlopen, zijn het resultaat, stukken die een samenhangend geheel vormen en het trio de meest ingewikkelde structuren doet spelen. De band laat vooral de instrumenten het verhaal vertellen. Er is wel zang, en die is heel afwisselend, van fluisteren tot schreeuwen, maar die neemt nergens de bovenhand. Het creëren van een ongemakkelijk gevoel, onthechting zelfs, is belangrijker dan de vocale kwaliteiten. Muzikaal zit Akimbo deze keer ergens tussen postrock en stoner, en al horen we hier en daar verwijzingen van Melvins en Kyuss, het trio is eigenwijs genoeg om zijn eigen weg te zoeken. De band is al geboekt voor Roadburn 2009, en hopelijk voor de bezoekers spelen ze vooral songs uit deze plaat. Liefhebbers van bands als Mastodon en High On Fire kunnen alvast met ‘Jersey Shores’ beginnen.

Akimbo_JerseyShores