Jeopardy/ From The Lion’s Mouth/ All Fall Down/ BBC Live In Concert

We kwamen recent toevallig een digitale versie van een concertregistratie van The Sound (1979-1987) tegen op het internet. De opname bevatte twee nummers die niet op ons cassettebandje van zeer lang geleden prijkten. Het was een concert dat, als we het ons goed herinneren, werd uitgezonden tijdens het radioprogramma ‘Spleen’. Het dateerde van 24 april 1984 en werd opgenomen in ‘De Lindeberg’ in Nijmegen. We hebben het bandje indertijd grijs gedraaid, telkens nagenietend van het concert van deze legendarische waveband dat we zagen in 1982 in De Panne, tijdens het Seaside-festival waar ook Au Pairs, Simple Minds en Allez Allez aantraden. Hun drie eerste albums, ‘Jeopardy’ (1980), ‘From The Lions Mouth’ (1981) en ‘All Fall Down’ (1982) draaiden hier indertijd veelvuldig hun rondjes, om aandacht vechtend met tijdgenoten als Joy Division, The Comsat Angels en Echo And The Bunnymen. The Sound, met aan het hoofd de betreurde, ietwat mollige Adrian Borland die zich, na de zoveelste depressie, in 1999 voor een aanstormende trein gooide, was minder donker dan de bende van Curtis en misschien net een treetje lager te situeren. Toch zijn deze platen, samen met de ep ‘Live Instinct’ uit 1980, nog steeds meer dan de moeite. Uiteraard is de productie minder gelikt en vol dan we vandaag de dag gewend zijn. Dat maakt de songs er echter niet minder om. Een wurgcontract met hun toenmalige label (Warner) die heruitgaven in de weg stond, en de mindere platen die voornoemd trio pareltjes opvolgden, deden de band wat in de vergetelheid belandden. Geleidelijk doken de songs toch weer op, met ‘Missiles’, ‘Skeletons’ en ‘Winning’ voorop, en nu is er eindelijk een volwaardige box, redelijk geprijsd bovendien. Adrian Borland kan zeker tevreden zijn met deze heruitgave, een eerbetoon én met de hulp en toestemming van zijn vader, die zijn nalatenschap zo goed mogelijk probeert te beheren. De box bevat een mooi boekje, waarin alle liedjesteksten (voornamelijk van Borlands hand), een paar foto’s en een uitgebreide tekst over de geschiedenis van de band. Vier cd’s vullen het doosje, waarop uiteraard de drie eerder genoemde platen. Elk schijfje krijgt ruime bonussen, waaronder ‘Live Instinct’, BBC Sessies (1980, 1981), ommekantjes van singles en ook vier songs uit dezelfde sessies waaruit ‘All Fall Down’ werd gepuurd. Deze vier songs behoren, samen met de vier die als Kevin Hewick & The Sound op de ep ‘This Cover Keeps Reality Unreal’ stonden, tot de minst bekende van deze verzameling. Het snerpende orgeltje, de gitaaruithalen en de maatschappijkritische teksten van Borland, die net zo goed over zijn eigen demonen handelen, maken het gros van deze liedjes nog steeds zeer memorabel. Het vierde schijfje bevat twee concerten die de band deed voor de BBC, die oorspronkelijk respectievelijk in 1981 en 1985 werden uitgezonden. Deze box is daarmee een uitputtende en tegelijk zeer aangename opfrissing van ons geheugen. Wie deze band alleen van een paar songs kent, kan hiermee een ware ontdekkingstocht aanvatten.

TheSound_JeopardyFromTheLio