Jbal Rrsas

De Tunesische muzikant en activiste Deena Abdelwahed laat zien dat ze op haar tweede plaat ‘Jbal Rrsas’, na haar geprezen debuut ‘Khonnar’ (2018), moeitelozer en vrijer kan schakelen tussen de verschillende elektronica en volksmuziek die op haar pad komt. Ze durft vanuit haar huidige standplaats Frankrijk het transnationale experiment dat ze was aangegaan verder door te drijven, na een jeugd met haar conservatieve Tunesische ouders in Qatar en een start van haar kunstcarrière in de jazz- en clubscene van Tunesië. Die bagage culmineert in avontuurlijke en deels dansbare composities waarbij af en toe haar (jazz)zang opduikt te midden van ritmische zaagtand-synths, zoals op ‘Violence-For-Free’. Of de sterke stuwende synthpartij op ‘Six As Oil’ dat na een intermezzo een nieuwe wending neemt met tempowisselingen en een onverwachte outro, iets wat vaker gebeurt in dit zevental lange arrangementen zonder duidelijk couplet-refreinstructuur. Het ‘refrein’ halverwege slotnummer ‘Pre Island’ was nog het meest aanstekelijk, maar haar muziek is er vooral om je in onder te dompelen. Qua geluid is het krachtiger geworden dan haar debuut, wat meteen al op het sterke openingsnummer ‘The Key To The Exit’ te horen is. Ze kreeg voor de productie dan ook onder meer steun van de Tunesische multi-instrumentalist en componist Khalil Epi, de Irakees-Britse multi-instrumentalist en componist Khyam Allami en de Egyptische mastering engineer Heba Kadry. De vermenging van invloeden en talenten op ‘Jbal Rrsas’ doet me uitkijken naar haar vervolgavontuur, met allicht wederom verrassende outro’s.
tekst:
Bouke Mekel
beeld:
DeenaAbdelwahed_JbalRrsas
geplaatst:
do 31 aug 2023

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!