It Goes, It Goes (Forever & Ever)

Postrock, het bestaat nog, zeker in de variant groter, breder, Godspeed-er. Sterker, met de wederopstanding van de uitvinders zelf, zal een jongere generatie postrockers zich gerechtvaardigd voelen in hun muzikale epiek. Godspeed You! Black Emperor zelf werkt schijnbaar ook aan nieuw materiaal, maar in de tussentijd moeten we het doen met werk van de tweede generatie. Een van die bands is het Ierse kwartet Halves, dat niet moeilijk doet over zijn voorkeuren en zijn debuutalbum gewoon lieten vastleggen door GY!BE-spil Efrim Menuck, in zijn Hotel2Tango-studio (en de hoes past ook probleemloos in de GY!BE/A Silver Mt. Zion/Set Fire To Flames-galerie). Na twee veelbelovende ep’s werd door de liefhebbers reikhalzend uitgekeken naar de eerste volwaardige lp, maar het valt te bezien of iedereen er gelukkig van zal worden. Enerzijds is ‘It Goes, It Goes (Forever & Ever)’ een ambitieuze plaat, waarbij geen instrument wordt geschuwd om het brede geluid kracht bij te zetten. Strijkers, gitaren, elektronica, klokkenspel, allerhande toeters en bellen en incidenteel zelfs een koor. Anderzijds, en ondanks dat arsenaal, is het geluid ingetogener dan op voorganger ‘Haunt Me When I’m Drowsy’. In plaats van massieve crescendo’s zet de band vaker romantische meeslependheid in om de luisteraar mee te krijgen. Daarmee doet de plaat dan ook meer denken aan Sigur Rós en Crippled Black Phoenix, en hier en daar zelfs aan recente Radiohead. Soms werkt dat wonderwel, zoals op ‘Darling You’ll Meet Your Maker’, maar na verloop van tijd worden de nummers nogal inwisselbaar, en blijkt een heel album de aandacht vasthouden te hoog gegrepen voor Halves. Mooie momenten, maar we blijven onverminderd uitkijken naar wat Godspeed You! Black Emperor gaat doen.

tekst:
Maarten Schermer
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!