‘Inperspectycon Vol.1’ gonst nog steeds door onze aderen en daar komt Distant Fires Burning al met een vervolg. Eén ding kunnen we al onmiddellijk zeggen: Gert De Meester smeedt zijn ijzer terwijl het op zijn heetst is. Hij gaat van start met twee uitstekende melancholische ambient glooiingen die een doordringende ijle sfeer van hoop en volharding los laten. Met een korte basafsluiter ‘DFB 132’ beëindigt De Meester zijn herinneringen uit het verstikkende Covid-19-tijdperk. Op de overgebleven ruimte van de cd krijgen we zes (her)interpretaties van ‘Vol.1’ die uitgevoerd worden door Neuro… No Neuro, Volume Objects (Autistici), Stratosphere, Svær, Anunada en He Can Jog. Deze herwerkingen worden naar een eigen gezicht gemanipuleerd. De diversiteit is alom aanwezig en wentelt zich in een kolkende brij van elektronische muziekstijlen. De experimentele factor wordt in deze elektronische mix helemaal niet vergeten. Met ‘Inperspectycon Vol.2’ slaagt De Meester erin de persoonlijke impact die de pandemie op hem en de deelnemende artiesten had in een vat onderhoudende en opwindende klankconstructies te gieten. Op het album ‘Bassbients’ smeedt hij zijn gloeiend staal lustig verder. Crows Labyrinth (Theo Tol), Distant Fires Burning, Jon Doe One (Hannes D’hoine) en Stratosphere (Ronald Mariën) bundelen hun talenten samen in een gewaagd en experimenteel werkje waarbij de basgitaar centraal staat. Verwacht hier geen intensief buitenaards getokkel zoals bij de grootmeesters Jaco Pastorius of Bill Lasswell. Het viertal componeerde elk een nummer dat ze aan elkaar doorgaven zodat iedereen er de nodige overdubs en effecten aan toe kon voegen. Het resultaat is een meeslepende bundel sfeervolle op ambient gestaafde geluidsexperimenten. Tijdens deze ‘Bassbients’ ontdekkingsreis worden er fascinerende basresonanties uit de dikke snaren getoverd. Het gezoem van de basdrones en soundscapes verwekken mijmerende kosmische geluidsgolven die soms tegen de grens van het chaotische flirten. Maar geen nood, deze vier heren weten met hun trilnaalden het beton perfect te verdichten. ‘Bassbients’ is een eigenzinnig en avontuurlijk tribuut aan de basgitaar. Fysieke exemplaren zijn te verkrijgen op de Bandcamp pagina van het IJslandse Móatún label.