Inni

Hoewel de band zijn experimentele kanten heeft en soms in een adem wordt genoemd met Radiohead of Mogwai, toont ‘Inni’ Sigur Rós toch vooral als een echte rockband. Onder deze titel verschijnt een dubbelcd annex dvd met liveopnamen, gemaakt tijdens twee avonden in het Londense Alexandra Palace. Het waren de afsluitende concerten van de wereldtournee in 2008. De dubbelcd bevat – nagenoeg – de complete set, zoals die beide avonden werd gespeeld: zo’n honderd minuten muziek, in dezelfde volgorde als tijdens de concerten. De dvd is een 75 minuten durend uittreksel: qua lengte ook niet mis. De tournee volgde op het uitbrengen van Sigur Rós’ vijfde studioalbum, ‘Með Iuð í Eyrum Við Spilum Endalaust’. Niet verwonderlijk dat er aardig wat nummers van deze plaat worden gespeeld, zoals ‘Festival’, ‘All alright’, ‘Fljótavík’ en de single ‘Inní Mér Syngur Vitleysingur’. Opvallender is dat het concert voor bijna de helft uit singles bestaat, al direct bij de opening met ‘Svefn-G-Englar’, ‘Ny batterí’ (beide 1999) en ‘Glósóli’ (2005). Het experiment geeft Sigur Rós bij deze concerten evenmin veel ruimte. Tenzij je de kopstem van Jónsi, het gebruik van een strijkstok op zijn gitaar, en het steeds aanzwellende, bombastische geluid in plaats van een ‘gewoon liedje´ als experimenteel beschouwt. Hier klinkt Sigur Rós soms sfeervol dromerig, met grommend vervormd gitaargeluid en galmende drums, vaak met lyrische songs op de grens van pathetiek. De meer experimentele kant van de band verdrinkt misschien bij dergelijke concerten. Wat betreft de dvd: ook dat is een vrij traditionele aangelegenheid met voornamelijk zwart-wit concertbeelden, quasi sleets door digitale bewerking, hier en daar afgewisseld met andersoortige opnamen uit de archieven in kleur. In filmisch opzicht is ‘Inni’ geen grote verrassing, en wat betreft geluid: Sigur Rós heeft zijn live-album, ze zijn nu een echte rock-band.