Incurso

Het Zweedse kwintet Spawn Of Possession is toe aan zijn derde album, zijn eerste voor Relapse. En dat is niet veel, gezien de band al sinds 1997 aan zijn deathmetalmissie is begonnen. Na twee demo’s verscheen debuut ‘Cabinet’ (Unique Leader Records) in 2003, geproduceerd door Magnus Sedenberg. Sedenberg produceerde ook opvolger ‘Noctambulant’ (2006, Neurotic) en mocht nu ook het Relapsedebuut helpen inblikken. Ondanks heel wat wissels bleef het vertrouwen in de producer groot, en gelijk hebben ze. De heel technische death metal, waarin heel wat klassieke invloeden zijn terug te horen, staat gloedvol te blinken op ‘Incurso’. De bruutheid van pure death metal, de grunt, de blasts, ze zijn er maar dan gegoten in een uiterst complex kleedje. En daar zullen de leden die een verleden hebben in bands als Necrophagist en Obscura zeker met plezier aan hebben meegewerkt. Heel extreme en technisch superieure death metal is dan ook het keurmerk van Spawn Of Possession, dat er in slaagt ons drie kwartier te kastijden en er nog van te genieten ook. Dat religie het hoofdonderwerp vormt voor deze band is weinig verrassend, maar toch gaan tracks als ‘The Evangelist’ en ‘Where Angels Go Demons Follow’ er goed in. Dat kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat we bij het beluisteren het boek ‘De engelen van de Apocalyps’ van de Braziliaan Eduardo Spohr aan het lezen zijn. Een boek waarin de Apocalyps, aartsengelen en andere bijbelse referenties legio zijn. ‘Incurso’ is alvast een ontspannende soundtrack bij een intellectueel inspannend boek.

SpawnOfPossession_Incurso