I-Land

RadioMentale is een duo -Jean-Yves Leloup en Eric Pajot, beiden veertigers- dat zich sinds twintig jaar richt op elektronische muziek, voornamelijk als deejays en in audiovisuele kunst. Zo verzorgden ze reeds installaties op Documenta X en in Centre Pompidou, en voorzagen ze films als ‘Nosferatu’, ‘Metropolis’ en Hitchcocks ‘The Lodger’ van een soundtrack. Eerstgenoemde zou je ook kunnen kennen van het vroegere Coda, een Frans danceblad, en programma’s op Radio FG. ‘I-Land’ is hun eigenlijke muzikale debuut, al brachten ze eerder al geluidscollages uit, onder meer plukkend uit eigen journalistiek werk. Nu ja, muzikaal. Met het geluid van een kabbelend beekje, storingssignalen, taperuis, tsjirpende krekels en aanslagen op een klavier lijkt ‘Smooth Operator’ aanvankelijk nog een show-off van een stel verstokte geluidsarchivarissen. Maar geleidelijk brengt de muziek synthese, lijkt ze alle materiaal in voorzichtige concentrische cirkels te proberen vangen. Dark ambient, als op middengolf gecapteerd, suggereert flarden geluid uit een voorbije tijd, vastgelegd met moderne communicatiemiddelen. Bijwijlen denk je terug aan het rustigste uit Global Communications’ ’76:14’. Of, zoals bij ‘Sinking’, aan Paul Hazels ‘Gene Pool’. Aanvankelijk mist de track, in zijn overdaad aan subliminaal gerichte boodschappen, nog rust. Maar niet veel later werkt het steeds gelaagdere geheel van voice overs, veldopnamen en electrickery op je geest in. Waarbij traag golvende ambientlijnen en lukraak toeschijnende gevonden geluiden je even willen losmaken van een teveel aan ongewenste ruis en onzin in de wereld buiten. De track neemt ook twintig minuten de tijd – geen seconde te lang. ‘Gotlander’ is solo gemaakt door Pajot, en klinkt ook heel anders: koeler, naakter, meer technisch. Het kon wel in en rond een kerncentrale zijn opgenomen, zeg maar. Eén aan zee dan, te horen aan die ruisende samples in het slotstuk. ‘I-Land’ is een zorgvuldig gemaakte geluidtrip, en bereikt bij uitstek in ‘Sinking’ een uitgesproken balans tussen rust, zin voor detail en bijna hypnotiserende prikkeling.

RadioMentale_I-Land