Zelfs bij een derde aandachtige bestudering van het hoesje gaat er nog geen belletje rinkelen. Dit is heerlijk klinkende hiphop met invloeden die uit alle windstreken komen en toch staat er geen enkele bekende naam op het schijfje. Een lichte paniek begint op te komen, zon paniek die elke fervente muziekliefhebber wel kent: ik mis iets, er is een wereld vol geweldige muziek die ik helemaal niet ken. Speurwerk levert enige verlichting. Het Cast-a-Blast label is afkomstig uit Athene, en ja, je kunt nu eenmaal niet de muziek uit iedere Europese stad kennen. Maar deze eerste kennismaking met de Atheense muziekscene is zeer prettig. Zeker wanneer de mix van Palov & Mishkin aftrapt met een sample van Duke Ellingtons Rockin In Rhythm. De Grieken zitten natuurlijk dicht op het Balkanvuur, maar halen de samples vooral uit oude jazz, reggae en soul, terwijl de hiphopbeats de hoofdmoot vormen. Zo verfrissend is alleen de Egeïsche Zee op een snikhete Griekse dag. Kouder is het in Kopenhagen, maar daar worden we opgewarmd door The Einmarsch. Geen samples, maar alles ingespeeld door Deense jazzmuzikanten en grootheden achter de elektronische apparatuur. Tav Klitgaard heeft de afgelopen jaren de beste muzikanten uit zijn omgeving ingeschakeld voor Howls en het resultaat mag er zeker wezen. De Deen beweegt zich ergens tussen Zappa, Prefuse en Flath Earth Society, er mag dus zeker gesproken worden van hogeschool electrojazz en Klitgaard slaagt cum laude. In Frankrijk is het Guts die hoge ogen gooit met weer een andere hiphopmix. Hij ging eerst nog door het leven als Gutsy, in de tijd dat hij de beats bakte bij Alliance Ethnik. Guts is de samplekoning van Frankrijk en zijn verzameling en kunde resulteren in lichtvoetige en zeer prettig klinkende hiphop. De Angelsaksen kunnen nog een puntje zuigen aan deze Europese collegas.