Daar sta je dan. Je hebt je eerste cd-album gemaakt. Anderen signaleren je eigenzinnige liedjes en klankbewerkingen. Uit verschillende hoeken komt aandacht. De Popronde stuurt je het land door, LiveXS wil je interviewen, 3voor12 geeft je een podium en zelfs uit Canada vraagt men je mee te liften tijdens een Europese tournee van Siskiyou. Hier in Haarlem, vrijwel alleen, zonder publiek geef je op deze naargeestige zondag je vijfde optreden als Homemade Empire.
We hebben het over singer-songwriter Bart de Kroon en zijn eerste online-album ‘A Brilliant Window Niche’. Een debuutalbum. En niet zomaar een album. Tien zeer knap, subtiel geplaatste klankstoten worden diep onder de hersenpan geplaatst. Het éne moment direct op de ziel gericht, middels overdenkingen en levenskronkels. Het volgende moment surrealistisch en meeslepend filmisch spelend met onze gevoelens. Raadzaam nu het nog kan te downloaden via zijn website.
‘Vandaag zie ik als een goede oefening voor mijn tour. Ik vertrek op 6 november met de Canadese band Siskiyou, op tournee gestuurd door Constellation Records. Met deze rondreis van ruim een maand doen we o.a. Spanje, Frankrijk, Portugal, Italië, Duitsland en enkele Scandinavische landen aan. Daarmee hoop ik als supportact veel ervaring op te doen en mijn podiumsetlist te verfijnen.’
Nu in Haarlem houdt Homemade Empire het bij de liedjes van zijn debuutalbum. ‘In café’s wil ik mensen niet confronteren met soundscapes. Laatst in de Verkadefabriek tijdens de Popronde in Den Bosch heb ik dat wel gedaan. Dan weet ik dat de omstandigheden het toestaan mijn concept te kunnen etaleren. Was trouwens een heel geslaagd optreden.’ Thuis knutselt Bart de Kroon het liefst aan zijn songs in opperste concentratie. Daar is er rust om hem heen en heeft hij ook al zijn instrumenten ter beschikking. Maar zowel ‘live’ als op zijn album hoor je het vakmanschap van een getalenteerde liedjesschrijver. ‘Almost Fire’, hier in Haarlem als afsluiter van zijn set, opent het album op zo’n heerlijk bijna nonchalant naïeve manier. Zijn bijna onzeker aftastende snarenspel en de falsetstem doen op dat moment vooral terugdenken aan een vroege Jason Molina (Songs:Ohia). Luister maar naar ‘Life with Flashlights’. Een pareltje op singer-songwritersgebied, zowel hier alleen op het podium, maar ook op zijn album ‘A Brilliant Window Niche’.
Hier in ‘Storing’ in Haarlem raakt echter geen enkeling verstoord door de miniatuurliedjes van Bart de Kroon. Zelfs de leegte rond het podium neemt nog meer ‘unheimliche’ vormen aan. Voor de Kroon zelf is het de ultieme setting om zijn talent in vakmanschap om te zetten. Voor liefhebbers van het genre raadzaam zijn meesterschap na afloop van zijn Europese debuut te gaan ervaren op de Nederlandse podia.
(Lees recensie van het album in Gonzo #98)