Hollywood

Het moest er op een bepaald moment van komen: een cd van het Finse Circle die ons ontgoochelt. Of toch gedeeltelijk. De muziek voor ‘Hollywood’ werd zoals gewoonlijk door de kern van Circle opgenomen in de vertrouwde omgeving van Tampere, Finland. Daar is het dus alleszins niet aan gelegen. Evenmin aan de variatie tussen de acht nummers, waarvan een paar al snel acht minuten duren. Veel krautrock natuurlijk, de heren van Circle blijven grote liefhebbers van tranceverwekkende repetitiviteit. Er is echter net zo goed veel plaats ingeruimd voor jaren 1970 hardrock, in een hedendaagser kleedje dan wel, je weet wel, de New Wave Of Finnish Heavy Metal-invalshoek. In ‘Spam Folder, Requiem In D Minor’, een progrocknummer in drie bewegingen, zit ook een heel mooi stuk pianomuziek verweven. En waar ‘Madman’ begint als verdomde Dire Straits, gaat de track toch al snel over in stevige krautmetal. Wat is dan het probleem? Wel, de plaat werd ook gedeeltelijk opgenomen in Los Angeles, vandaar de titel, en wel omdat ze daar zonodig een Engelstalige zanger op zijn kop wilden geven. En dat heerschap, Bruce Duff (ooit zanger bij de flutmetalband Jesters Of Destiny), helpt het voor ons allemaal om zeep. Geen Meronian (het zelfgefrabiceerde taaltje van Circle) deze keer, maar wel ’s mans eindeloos gekweel. Zijn ellenlange teksten vervelen, de man probeert poppy en melodieus uit de hoek te komen maar slaagt daar niet in en zijn zang past ook helemaal niet bij de muziek. De heren van Circle zijn blijkbaar een andere mening toegedaan, want anders zouden ze hem niet hebben ingeschakeld. Wij daarentegen zouden liever hebben gehad dat ze zijn vocalen volledig hadden weggemixt.

Circle_Hollywood