Rondje heruitgaven van het respectievelijk derde en vierde album van Scraping Foetus Off The Wheel (of kortweg Foetus), het ongrijpbare avant-gardevehikel van de licht geniale annex gestoorde studioterrorist Jim Thirlwell (alias Clint Ruin). Hole, dat oorspronkelijk verscheen in het symbolische jaar 1984, wordt algemeen omschreven als één van Thirlwells belangrijkste werken en is grotendeels opgehangen rond de themas (deviante) sex (Clothes Hoist), oorlog/geweld en religie. Orkestrale bombast wordt afgewisseld met apocalyptisch gitaargeweld, verontrustende geluidsmanipulaties, dito samples, noise, gemuteerde Beach Boys-pop (Satan Place) en zelfs big bandarrangementen en een parodie op het filmthema van Batman (Sick Man). Afgetekende hoogtepunten zoals Lust For Death, Sick Man, White Knuckles, Cold Day In Hell en vooral Ill Meet You In Poland Baby die destijds furore maakten in de underground hebben ruim twee decennia later nog geen greintje aan impact ingeboet. Hole is nog steeds in alles een confronterende plaat die te nemen of te laten is. Een tussenweg is er niet. Qua productie vormt Nail uit 1985 de overtreffende trap van Hole en gaat Thirlwell met nog meer doodsverachting zijn (innerlijke) demonen te lijf zoals in het verscheurende The Throne Of Agony of het veelzeggende Descent Into The Inferno. In essentie verschilt Nail nauwelijks van Hole, noch inhoudelijk, noch muzikaal.
Foetus heeft helaas nooit de erkenning gekregen die hij verdient, ook niet d/voor zijn (re)mix-, productie- en compositiewerk voor onder meer Lydia Lunch, Sonic Youth, Swans, Nick Cave, Coil of Front 242, noch zijn vele zijprojecten (Wiseblood, Steroid Maximus), maar het moge duidelijk zijn dat de man van onschatbare invloed is geweest op het geluid van onder meer Nine Inch Nails, The Young Gods, Cop Shoot Cop, Skinny Puppy en Ministry. Twee essentiële reissues dus voor de laatkomers, alleen blijven wij oudjes door het gebrek aan extras op onze honger zitten.