Hold/Still

Dit viertal uit Montreal bouwt met elke plaat verder aan een stilaan indrukwekkend oeuvre. Na ‘€˜Zeroes QC’€™ en ‘€˜Images Du Futur’€™ is dit hun derde. Vorig jaar was er ook nog de meer dan geslaagde samenwerking met Jerusalem In My Heart. Op het album dat uit die collaboratie voortkwam mixten ze op fascinerende wijze hun art-punk met de oosterse klanken van Jerusalem In My Heart. Op dit album keren ze terug naar hun meer gekende stijl. Art-punk of hoe is deze muziek -€“ een mix van indie, shoegaze, krautrock en tal van andere genres -€“ anders te omschrijven? Waren die twee vorige releases al voer voor open doekjes, dan is dat met deze zeker het geval. Opnieuw diepen ze hun geluid verder uit. Ze zetten weer stappen voorwaarts in hun boeiende muzikale ontwikkeling. In hun volstrekt eigenzinnige stijl komen ze alweer tot een boeiende plaat die bol staat van de ijzersterke nummers. Alle elementen die het experimentele indiegeluid van de band bepalen, komen aan bod in openingstriumviraat ‘€˜Fall’€™, ‘€˜Instrument’€™ en ‘€˜UN / NO’€™. Donkere klanktexturen, gitaren die vreemde klanken voortbrengen en andere spannende geluiden. Van dit sterke drietal is het vooral ‘€˜Instrument’€™ dat ons verweesd achterlaat. Maar die andere zijn ook meer dan de moeite. Net als de resterende acht nummers. ‘€˜Resistance’€™ is een traag ontbrande krautrocker die naar heerlijk monotoon naar het einde schuifelt. ‘€˜Translate’€™ is dan weer spannend in al haar ogenschijnlijke simpelheid. Dat ze ook visueel niet vies zijn van experiment bewijzen ze met de videoclip bij het bevreemdende ‘€˜Brainwash’€™. Unheimliche elektronica sijpelt dan weer langzaam door in het uitgesponnen ‘€˜Careful’€™. Het vooruitgeschoven ‘€˜Paralyzer’€™ speelt met aan- en afstoten, een ingehouden passionele kracht. ‘Nobody Can Save Me Now’€™ klinkt dan misschien wel het meest gewoon op deze plaat, maar is geen niemendalletje. Afsluiten doen ze met het korte maar toch repetitieve ‘€˜Infinity’€™. Zoals gezegd bouwt Suuns gestaag verder aan een indrukwekkend oeuvre. En dit is daarin de volgende stap.

Maarten Timmermans
Suuns_HoldStill
di 23 okt 2018