Hier Und Dort

Dat is durven: een cd uitbrengen waarop solozang centraal staat. Je moet nogal wat meebrengen om de aandacht vast te houden. Sterk repertoire, een veelzijdige en aantrekkelijke stem; en een trefzekere voordracht.‘Hier Und Dort’ van de Nederlands-Duitse sopraan Cora Schmeiser voldoet aan al deze voorwaarden. Ze heeft een prachtige stem vol expressie, is thuis in muziek uit de middeleeuwen en de laatste honderd jaar, en is niet benauwd om de grenzen van haar mogelijkheden op te zoeken. Wat meer is, ze weet die elementen samen te smeden tot een groot geheel. Ze reist van de technisch veeleisende componist Georges Aperghis naar de middeleeuwse abdis en mystica Hildegard von Bingen, en vervolgens door naar I. K. Bonset, het literaire alter ego van de Nederlandse kunstenaar en De Stijl-voorman Theo van Doesburg. Ze maakt enorme sprongen, in tijd en in stijl – letterlijk van hier naar daar. Het vroege materiaal is melodieus en ontrolt zich in een laag tempo. De meer recente stukken leggen de nadruk op vocale acrobatiek – in het live opgenomen ‘Solo For Voice 67’ van John Cage wisselt ze bliksemsnel een diep gegrom af met piepende klanken, de uiterste grenzen van haar bereik. Schmeiser legt bruggen aan tussen contrasterende stijlen en tijdperken door elementen van het ene nummer en het volgende samen te brengen in korte ‘Brücken’. In die overgangen begeleidt ze zichzelf de ene keer op draailier, dan weer met klankschalen, belletjes of door over het vel van een tamboerijn te strijken – met deze instrumenten geeft ze ook de middeleeuwse gezangen extra diepte. Zelf ziet ze haar groepering van stukken op deze cd als een constellatie – lichtpunten die door lijnen verbonden een beeld aan het uitspansel vormen. Het is een uitnodiging om deze sterren met je oren af te speuren.

tekst:
René van Peer
beeld:
CoraSchmeiser_HierUndDort
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!