Hey Turtle, Stop Running!

Als we gewoon luisteren zonder er internet of een bio op na te slaan, zouden we denken dat Gary en Luise Pop Amerikaanse bands zijn uit de indierockhoek. En dan hebben we het meteen mis. De bandnaam Gary is uiteraard zo ook al misleidend, want het gaat om een groep van vier, drie mannen en een dame. En ze komen uit Duitsland, en zijn tien jaar na hun debuutsingle toe aan hun derde album. Zanger/gitarist Robert Stadlober schreef op eentje na alle songs, en dat eentje werd neergepend door Astrid Noventa (keyboards, gitaar en gekweel), die jammer genoeg niet echt kan zingen en het gelukkig ook maar sporadisch doet. Stadlober, en bij uitbreiding de hele band, is een fervent liefhebber van groepjes uit de slackerbeweging van een eindeloos aantal jaren geleden. Denk dan aan Pavement en Beat Happening als het om de sfeer van de nummers gaat, en aan Lou Barlow als het om heldenverering gaat. Of aan Superchunk en Big Star als het om een streven naar popperfectie gaat. Gary kiest er pertinent voor om niet rommelig te klinken. Dat resulteert in behoorlijk goed uitgebalanceerde popmuziekjes, niet te frivool want het gaat voornamelijk over gebroken harten. Potten zal Gary nergens breken, daarvoor kabbelen de liedjes te veel op de achtergrond, vervelen doet de plaat evenmin. ‘Time Is A Habit’ is de tweede plaat van de vierkoppige band Luise Pop, drie dames en een heer ditmaal, die half in Berlijn, half in Wenen verblijft. De band heeft het vooral over de genderproblematiek en doet dat middels heel schattige liedjes die een beetje rocken of surfen, waarop een lief stemmetje weerklinkt. Een beetje donker van toon, dat wel, met veel interesse in vereenzaming en poëzie. En toch klinken de twaalf liedjes uitermate vrolijk, als een soort huppelpop. De liedjes zijn simpel en blijven daardoor, en door het aanstekelijke enthousiasme waarmee die liedjes worden gebracht, meteen in ons hoofd hangen, willen of niet. Alle maatschappijkritiek ten spijt die Luise Pop wil etaleren, ‘Time Is A Habit’ klinkt vooral leuk. Voor nu toch, want die popplaatjes, die gaan meestal niet lang mee.

Gary_HeyTurtleStopRunni