Het Sample Dagboek

Vorig jaar bracht de Nederlander Mike Redman een documentaire uit over het fenomeen sampling in de hiphopcultuur. De man slaagde erin om onder meer Afrika Bambaataa en DJ Premier voor zijn lens te krijgen, die in hun producties gretig gebruik maken van oude funk- en soulsamples. Redman wist eveneens een handvol pioniers (George Clinton, Bootsy Collins, Larry Graham, …) te strikken, die in de jaren zestig en zeventig instonden voor een onuitputtelijke bron van muzikale creaties waarin latere generaties maar al te graag zouden grasduinen. In ‘Het Sample Dagboek’ doet de Rotterdammer het oprechte relaas van zijn vele ontmoetingen. Als lezer kom je heel wat te weten over zijn vaak spannende en moeizame ondernemingen om bij de artiesten te raken, tussen alle managers, boekingsagenten, platenfirmabonzen en zaalverantwoordelijken door. Het is bijzonder ontwapenend hoe Redman telkens – haast op het naïeve af – met enkel zijn camera, zijn papiertje met vragen in de achterzak, en veel moed naar concerten trekt om toch maar backstage te geraken en een interview te kunnen versieren. Soms mislukt het, maar als hij het tot een goed einde heeft gebracht, is er steeds opnieuw die euforie. Minder euforisch zijn vaak de verhalen van de artiesten die Redman voor zijn camera kreeg. Zo vertelt Maceo Parker, saxofonist van onder meer James Brown, dat hij nooit een cent gezien heeft van alle samples die ooit van hem gebruikt zijn. ‘Het Sample Dagboek’ biedt een frisse kijk op het samplegebeuren. Het boek geldt niet als encyclopedisch naslagwerk, maar vertelt wel een even vermakelijk als opwindend verhaal. Boeiend, ook voor Mike Redman zelf, die aan dit project, naast een onvergetelijke ervaring, ook wat persoonlijke successen aan overhoudt. Zo kwam hij in contact met de heren van Public Enemy, waar hij vervolgens een remix mocht voor maken (Redman is ook actief als drum-‘n-bassproducer). In al zijn bevlogenheid gaat de auteur soms wat kort door de bocht, en de moraliserende levensles op het eind, in de trant van ‘leef je droom en je kan alles bereiken wat je maar wilt’, had niet gemoeten. Maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door Mike Redman zijn boeiende ontmoetingen, zijn vlotte vertelstijl en zijn aanstekelijke enthousiasme.

[BUTTON]: Win!Win!Win! Wij mogen drie exemplaren van ‘Het Sample Dagboek’ wegschenken aan wie ons kan vertellen welk kwintet door Eric B. & Rakim gesampled werd op hun klassieker ‘Eric B. Is On The Cut’. Mail het correcte antwoord bliksemsnel naar klikenwin@gonzocircus.com. Vergeet uw adresgegevens niet te vermelden.

tekst:
Mattias Baertsoen
beeld:
MikeRedman_HetSampleDagboek
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!