Het Droste Effect / Lingerland

Mooi uitgevoerde en geremasterde re-release op vinyl van de eerste twee ep’s van het Brabantse Droste Effect, de band van Hermann Blaupunkt (Lupu Negru, S.T.Cordell) en Thompson Dubé (S.T.Cordell, Senga Etna), plus de nodige gasten. Zelf noemen ze hun muziek ‘spaced out fuzzrock’, en al dekt dat de lading aardig, het doet geen eer aan de diversiteit. Over de eerste ep schreven wij eerder lovende woorden (zie de GC-site), waarin frasen als “goeie psychedelische stonersong”, “een verslavend ritme” en “bij Tortoise aanleunende postrockjazz” vielen. Bij herbeluistering horen we ook allerhande riffs en grooves waar Stooges en Queens Of The Stone Age-fans ook nog wel mee uit de voeten zouden moeten kunnen (mits ze geen bezwaar tegen een saxofoon hebben). ‘Lingerland’ begint op dezelfde voet, maar halverwege het eerste nummer komen er spacey synthgeluiden tevoorschijn die het geheel een psychedelisch sausje geven. Het titelnummer brengt ons vervolgens weer met beide benen op de grond via een uptempo beuknummer dat halverwege abrupt wordt onderbroken door analoog gepiep en geknor, maar daarna onverminderd doordendert. Na een downtempo nummer met slome surfgitaren en jankende solo’s die zwoel en gruizig tegelijk zijn, dendert de band nog even flink door, om af te sluiten met het meanderende ‘Loose Fit #1’, donker psychedelische fuzzrock in de stijl van bands als Magic Lantern. Na de tweede ep hield de band het voor gezien, maar naar het schijnt werken ze nu toch aan een derde ep, die eind dit jaar moet verschijnen, en die naar verluidt rauwer en heavier zal zijn dan de eerste twee. We kijken er naar uit.

HetDrosteEffect_HetDrosteEffectLin