Hello Exit Harmony (Level Body Revelation Pt. One)

De provocatieve naam die de Deen Frederik Valentin hanteert voor zijn band vraagt een beetje om moeilijkheden natuurlijk. Veel airplay op de Amerikaanse radio’s moet hij hiermee namelijk niet verwachten. Nochtans blaakt de man van ambitie. Tegelijkertijd is het ook een beetje misleidend en een beetje een maat voor niks want het is allemaal best braaf en conventioneel. Wie op YouTube de bandnaam intikt, stoot wel op tieten, maar meer dan van een gezonde borstenfixatie lijkt Valentin op het eerste gezicht geen last te hebben. Interessant en goed is de muziek echter wél. En afwisselend al helemaal. Op ‘Hello Exit Hamony’ horen we een gedreven band die goed geluisterd heeft naar de psychedelische shoegaze en noisepop van My Bloody Valentine, Ride, The Jesus & Mary Chain enerzijds; en de spacepop van Spiritualized en Spacemen 3 anderzijds. Met wat goede wil van de radiobonzen zijn dat de nummers die op de radiostations kunnen worden gedraaid. ‘Before F After C’ is van een totaal andere orde. Hier regeren krautrock, electropunk en spacerock met als resultaat vier instrumentale nummers die vooral op de benen mikken. Repetitieve ritmiek en trance zijn hier de trefwoorden. Ogen dicht en afsluiter ‘Søndag’ bijvoorbeeld katapulteert ons zo naar de afterparty van een Moon Duo concert. Op zijn twee jaar oude titelloze debuut op Fake Diamond omhelsde Valentin nog de dromerige pop van Air, om maar te zeggen dat zijn ambitie even groot is als zijn stilistische schizofrenie. Niettemin een meer dan aangename ontdekking.