Hazed Dreams

Psychic Ills is een New Yorks trio dat al sinds 2003 actief is. Eerder brachten ze muziek uit op allerlei obscure labeltjes waarvan het bekendste The Social Registry is. Een label dat ook al de thuishaven was van groepen als Gang Gang Dance en Sian Alice Group. Voor hun nieuwste album, ‘Hazed Dreams’ vonden ze onderdak bij Sacred Bones. Dat label krijgt de laatste jaren almaar meer voet aan de grond met releases van bands als Moon Duo, Crystal Stilts, Zola Jesus en Blank Dogs. Gezien dat toch behoorlijk indrukwekkende rijtje artiesten waren we dan ook benieuwd naar deze plaat. Onze verwachtingen voor dit derde volwaardige album van het New Yorkse trio waren misschien toch te hoog gespannen, want helemaal waarmaken doen ze het niet. Hoewel ze duidelijk hebben gekozen voor een songgerichte aanpak, ondanks de dronende synths, is het allemaal toch iets te licht. Er zijn gelukkig wel een aantal songs die er bovenuit steken zoals ‘Mind Daze’, een nummer dat klinkt als een wel zeer poppy variant van het werk van Moon Duo. Even verderop vinden we ‘Mexican Wedding’ dat wordt onderstut door de subtiele drums en spannende gitaarmotiefjes. Plots wordt het nummer ook doorkruist door een wel zeer prominente uithaal op een ontstemmende mondharmonica. Dat zijn de meest uitgesproken nummers, voor de rest kabbelt het album een beetje door. Stuurloos soms. Misschien ligt het aan de soms half comateuze zang die ons in slaap dreigt te wiegen, misschien aan het gebrek aan variatie. Jammer, een beetje een gemiste kans dus. Want met een iets strakkere productie – ja, ook psychedelische folkies kunnen dat soms gebruiken – zat hier echt een heerlijk plaatje in.

Maarten Timmermans
PsychicIlls_HazedDreams