Hark Too!

Eén van de eerste daden van de kunstenaar Wim T. Schippers was het pontificaal leeggieten van een flesje gazeuse in de Noordzee. Het was 1962 en Schippers werd toen een Fluxus-artiest genoemd. Zo’n tien jaar later werd hij bekend als maker van de programma’s rond figuren als Barend Servet en Sjef van Oekel. Uit die tijd dateren ook zijn eerste platen, met daarop Nederlandstalige songs met veel doo-wop-invloeden, vooral uitgevoerd door zijn televiesie-karakters. Platenmaatschappij CBS was hier zo enthousiast over dat ze Schippers uitnodigden ook voor hen een lp te maken. Nou, dat hebben ze geweten. Na ruim een jaar kwam Schippers in 1980 op de proppen met de zeer experimentele plaat ‘Hark!’. CBS schrok hier zo van dat de plaat in alle stilte is uitgebracht en daarna snel in de vergetelheid is geraakt.
De Rotterdams kunstzinnige stichting Worm plaatst dit unieke stuk Nederart weer opnieuw in de schijnwerpers, middels hun uitgave ‘Hark Too!’. Op deze remake-lp, gestoken in roze vinyl, doen een elftal Nederlandse artiesten uit vooral de electro-impro hoek, ieder één versie van één van de elf originele tracks. Het experimentele in 1980 zat hem vooral in de modern-klassiek aandoende arrangementen en de Zappaiaanse vocals. Anno nu is dat vertaald naar elektronica en gespeel met zang (partijen). Zo werkt Coolhaven met vervreemdende koorpartijen en niet-alledaags synthesizergeluiden en creëren daar een perfecte Schippers verwarring mee. Ook Zea behoudt heel knap de klunzige sfeer van ‘Stuck On You’, compleet met geluiden van vallende voorwerpen en brekend glas. Kodi (Nathalie Bruys) levert gewaagd werk door het enige instrumentale nummer uit 1980 te voorzien van vocalen en toch de originele sfeer te behouden. Op de 1980-uitgave stond de waarschuwing ‘No Guitars’ gedrukt. Daar heeft één artiest zich helaas niet aan gehouden; Yoshimi maakt met zijn akoestische gitaar en zijn andere teksten van ‘No Way Around’ een heel vervelend liedje. Dit is echter het enige minpunt van dit bijzonder initiatief van Worm, opgedragen aan één van Nederlandse meest boeiende nog levende kunstenaars. Wie voor meer achtergrondkennis op zoek gaat naar de eerste ‘Hark’ uitgave komt bedrogen uit. Die lp is inmiddels een ware collector geworden. Maar via de website www.fonos.nl kun je gemakkelijk een gedigitaliseerde versie bestellen.

Oscar Smit