Twee jaar voor de release van Horde, in 1985, maakten The Mnemonists de plaat Gyromamcy. Horde luidde hun oorbraak in. Een doorbraak die kort daarna leidde tot een splitsing. The Mnemonists waren een audiovisueel collectief. Bijzonder aan de release van Horde en aan die van Gyromamcy waren de talloze bijgesloten 12-vellen met tekeningen. Na de splitsing bleef eigenlijk alleen het muzikale deel over: de groep Biota.
Ik heb het hierboven over een doorbraak. Alles is natuurlijk relatief en hoewel er tegenwoordig astronomische bedragen neergeteld worden voor gave exemplaren van Horde en Gyromancy (beiden werden destijds geperst in kleine oplagen) zijn The Mnemonists (en Biota) nooit meer geweest dan een cultformatie.
Hoewel Horde al in 1998 op cd verscheen, zal de nu op cd heruitgebrachte plaat Gyromancy voor velen een eerste kennismaking betekenen met dit in alle opzichten weirde Amerikaanse gezelschap. Het artwork, opgenomen in de inlay, kan niet vergeleken worden met de originele grote vellen, maar geeft wel aan wat The Mnemonists aan visuele kwaliteiten in huis hadden.
Aan de muziek is niets veranderd, behalve dan dat twee bonusnummers aan toegevoegd zijn. Deze twee nummers verschenen eerder als single bij het Recommended Xmas Magazine 1984 en in 1985 als deel van de RR/Ré 7th Anniversary 7 Box Set.
The Mnemonists grossierden muzikaal in onnoembare muziek. In feite zijn ze voorlopers op het gebied van klankschappen. De groep werd geplaatst in het hokje van de industriële muziek, maar inhoudelijk gaat de muziek veel verder dan de Throbbing Gristles en Hafler Trios van deze wereld. Hoe dan ook, Gyromancy vormt de ideale introductie tot de eigenzinnige klankwereld van The Mnemonists. De stukken op deze plaat heten simpelweg Gyromancy A en Gyromancy B. Er is een verschil tussen wat je zou moeten horen en wat je hoort: zo worden er tal van akoestische instrumenten bespeeld (piano, cello, viool, klarinet), maar klinken deze instrumenten zelden als zodanig.
De muzikanten van The Mnemonists waren meester in de studio. Daar werden opnamen van akoestische en elektrische instrumenten en non-muzikale klankbronnen samengevoegd tot iets wat een unieke totaalluisterervaring opleverde. Een luisterervaring die anno 2005 nog altijd uniek is en weliswaar door veel artiesten als inspiratiebron werd en wordt gebruikt, maar die in al die jaren geen echte navolgers heeft opgeleverd. Of het zou Biota moeten zijn maar dat zijn The Mnemonists in een andere gedaante.