Gum Arabic

Meteen een rechtzetting: echt een nieuw album is ‘Gum Arabic’ niet, maar deze is speciaal gemaakt voor de Libanese tour die de broers Alan Bishop en ‘Sir’ Richard Bishop afgelopen november hebben gedaan om terug naar hun Libanese roots te gaan. Overigens niet als Sun City Girls, mocht u nu hopen op een reünie, maar puur als een ‘tribute to’ aangezien de dood van drummer Charles Gocher echt een eindpunt was voor de band. Het is een goede verzameling covers van Sun City Girls materiaal uit eigen archieven toen Gocher er nog was. Elf van hun meest gespeelde nummers komen hier voorbij en dat is vooral in de Noord-Afrikaanse en Arabische sfeer. De songs zijn zowat allemaal geïnspireerd door gevonden cassettes en radio-opnames uit die regio’s en zijn daar hun eigen vernieuwde interpretatie van. Waar de oudere Sun City Girls albums nogal krakerig konden klinken en soms van twijfelachtige kwaliteit waren, zijn de songs op dit album vrij zuiver opgenomen zonder iets van de bekende ruigheid weg te nemen. Songs als ‘Radio Morocco’, ‘Helwa Shak’, ‘Kal El Lazi Kad Ham’, ‘Esoterica Of Abyssinia’ en ‘Space Prophet Dogon’ zijn de bekende klassiekers en hebben (gelukkig) geen vreemde mutatie ondergaan. De Arabische en Afrikaanse zang van Alan Bishop heeft meer dan ooit een hoofdrol en de teksten zijn zelfs beter te verstaan. Handig voor het Libanese publiek. Wij daarentegen zullen ons maar richten op de goede klanken. Met een glanzende goudkleurige verpakking is deze release een must voor de Sun City Girls verzamelaar.

SunCityGirls_GumArabic