Begonnen als jazzkwartet keerde Shining zijn kar voor zijn derde album In The Kingdom Of Kitsch You Will Be A Monster. Gedaan met stijlvastheid, grotendeels ook weg met het Jaga Jazzist-verleden van twee van de Shining-leden. Multi-instrumentalist, componist en opperhoofd Jorgen Munkeby besloot namelijk om alle muziekstijlen tegelijk in de mix te gooien, soms naast elkaar maar meestal geheel door elkaar lopend. Filmische soundscapes, jazz, klassieke composities, complexe structuren, noise, freejazz, artrock, progrock, het zat er al allemaal in. Stilstaan staat echter niet in het woordenboek van dit geflipte kwartet, dat voor deze plaat besloot om ook maar meteen metal en hardcore aan het geluid toe te voegen. Het openingsnummer, getiteld naar de voorgaande plaat, doet ons denken aan Ruins in een extra-largebezetting. Het is bijna niet te geloven dat we slechts vier muzikanten aan het werk horen. En daar blijft het niet bij. Een paar rustige tussendoortjes geven ruimte aan felle uitbarstingen, die de ene keer richting funkmetal gaan, dan weer vervormde electrostemmetjes overgaand in een stukje jazz, om te eindigen als Cult Of Luna. Als u dacht dat The Mars Volta een complex stukje muziek speelt, bent u bij deze gewaarschuwd. Shining gaat verder waar die band ophoudt, en gooit Naked City op een hoop met King Crimson, Slayer, Stockhausen en Faust, de stemacrobatieën van Mike Patton en de onnavolgbaarheid van Fantomas eraan toevoegend. Over de hele lijn ligt voor ons de nadruk net iets teveel op de toetsen, maar dat is detailkritiek en onze eigen smaak. Ongeëvenaard chaotisch en geniaal tegelijk isGrindstone ongetwijfeld een muzikale mijlpaal, en als we het volledig mis hebben: een rommeltje dat kant noch wal raakt. Aan u de keus.