Grand Morbid Funeral

Ha, tijd voor een portie death metal. Altijd goed om de oren eens flink uit te blazen na een overdaad aan kunstzinnige plaatjes of indierockers die pogen het warm water uit te vinden. Bloodbath is een instituut van het genre, afkomstig uit Stockholm, Zweden. De band, met leden van Opeth, Katatonia en na het vertrek van Mikael Åkerfeldt (Opeth) en de intrede van nieuwe brulboei Nick Holmes, nu ook van Paradise Lost. De heren van dit superproject kwamen voor het eerst samen in 1998 en deelden een fascinatie voor Florida death metal en horror. Sindsdien is dat het genre dat Bloodbath op magnifieke wijze brengt. Geen toegevingen, eer betonen en gaan. Dit is pas de vierde langspeler, wat niet echt te verwonderen is met de drukke agenda’s van de heren met hun andere bands. Ze nemen ruim de tijd en dat is er ook aan te horen. Dit is woest, furieus en klinkt zoals old skool death metal hoort te klinken. Snel, vunzig, grimmig, niets ontziend en snoeihard. Chris Reifert en Eric Cutler van Autopsy komen bovendien een handje toesteken om van deze plaat een gigant van de hedendaagse death metal te maken. Bloodbath doet niet moeilijk maar ramt gewoon alle muizenissen uit onze kop. Missie geslaagd. Ze zijn trouwens reeds bevestigd voor Neurotic Deathfest van 2015. Het trio Mysticum uit Asker, Noorwegen legde tot nu toe een grillig parcours af. De eerste demo verscheen in 1993, het eerste album, ‘In The Streams Of Inferno’, in 1996. en dan werd het stil tot er in 2003 een paar nieuwe nummers opdoken en de band alweer onderuit ging. Ondertussen was er al jarenlang sprake van de opvolger, ‘Planet Satan’, maar die ziet pas nu het licht. Herr General Cerastes, Svartravn & DrBest zijn namelijk opnieuw verenigd en besloten het album eindelijk eens af te werken. Acht stukken staan er op, die gewoon een verderzetting vormen van de industrial black metal die Mysticum oo kal inhet verleden bracht. Grimmige vocalen, een scherp geluid dat net niet helder is, overstuurde drummachines, doorrammende gitaren en een vreemd soort psychedelica zorgen voor een onconventioneel black metal geluid. Satan kan in zijn pootjes klappen van genot met dit eerbetoon.

Bloodbath_GrandMorbidFuneral