Glisten

De reeds schier eindeloze discografie van Rutger Zuydervelt , alias Machinefabriek, is recent weer aangevuld met een aantal bijzondere samenwerkingen. Bij Brombron is een project verschenen van de Rotterdammer met de gerenommeerde Italiaanse elektroakoestisch muzikant Andrea Belfi. Ze bouwen gezamenlijk vier ingetogen, licht melancholische stukken op met drums, percussie, gitaar en orgel. Bijvoorbeeld worden over zachte, aanhoudende tonen klanken van percussie en gitaar gelegd, waaruit na verloop van tijd een kalme kadans groeit. Op een ander moment wordt een drone-achtige basis gecombineerd met geritsel, gekraak en slagen als van een atonale gamelan, en worden glijdende metalige klanken afgelost door rustige ritmes. In totaal 34 minuten bieden Belfi en Machinefabriek je een intens mooie klankwereld. ‘Pulses and places’ is passend verpakt in een verzorgd vormgegeven hoesje.
Terwijl Zuydervelt op zoek was naar informatie over prepared guitar, stuitte hij op het werk van de Australische gitarist/geluidskunstenaar Tim Catlin. De man uit Melbourne had tot dan drie cd’s uitgebracht met een intrigerende klankwereld rond zijn mechanisch bewerkte gitaar. Een samenwerking tussen de twee kwam snel tot stand. Catlin heeft de eerste opnamen gemaakt, uitgaande van een scala aan manieren om zijn gitaargeluid te manipuleren. De opnamen werden naar Zuydervelt gestuurd, die er zijn geluiden, overdubs en editing op losliet. Het resultaat is ‘Glisten’, wederom een intense plaat met een grote klankrijkdom. Vibrerende en pulserende tonen worden over elkaar gelegd, nemen in intensiteit toe en verdwijnen om plaats te maken voor nieuwe lagen, zoals in ‘Flutter’. Een verre drone wordt gecombineerd met een knorrend geluid (bijvoorbeeld in ‘Glisten 1’), een gruizig geluid of plukken en slagen op de snaren ( ‘Knell’) of met een bijna naïef klinkend melodietje met snaren die weinig ruimte krijgen (‘Ghostbox’, ‘Haul’). Het is onvoorstelbaar hoeveel het duo weet te halen uit zo weinig instrumenten. In alle kalmte vraagt ‘Glisten’ aandacht voor het miniemste geluid. Een cd van grote schoonheid.

TimCatlinMachinefa_Glisten