Give Up (10th Anniversary Deluxe Edition)

Muzikaal werd het begin van dit millennium mee ingekleurd door de boom van het indietronicagenre. Het Duitse Morr Music bloeide en bracht talloze releases uit die telkens op luid applaus werden onthaald. En plots was daar ook een groepje uit de Verenigde Staten dat op die kar sprong. Electronicawizard Jimmy Tamborello vroeg voor één track van zijn eerste Dntel-plaat ‘Life Is Full Of Possibilities’ Ben Gibbard (Death Cab For Cutie) als gastzanger. De rest is geschiedenis. Aangezien de samenwerking zo goed beviel, knutselden de heren via uitwisseling van cd-r’s via de post (ja, zo ging dat toen) aan een album. Dat werd ‘Give Up’ van hun toepasselijk getitelde groep, The Postal Service. Het album groeide langzaam uit tot een blauwdruk voor het genre. En is dat nog na tien jaar. Om die verjaardag te vieren trekt het duo terug op tournee. Hun debuut en enige album verschijnt dan ook in een luxeversie. Gemaakt volgens het bekende stramien. Een geremasterde versie van het originele album, een paar onuitgegeven tracks en een boel liveversies en remixen. Die onuitgegeven tracks lijken echt wel nummers die tien jaar geleden op plank moesten blijven liggen wegens niet goed genoeg. Bij de remixen is er werk te vinden van John Tejada, Matthew Dear en Styrofoam. En wat schiet er nu tien jaar later nog over van die hele indietronica-boom? De releases van Morr Music blijven de laatste jaren dan wel komen, maar creatief heeft het label een stilstand bereikt. Genres als chillwave, voor zover nog niet dood, zijn het verderzetten van de indietronica van een tiental jaar geleden. De originele songs van ‘Give Up’ blijven echter overeind staan. Daarvoor zijn ze gewoon te sterk. En ja, dat deluxe deel? De mensen die de plaat al gekocht hebben, hebben nu éénmaal een reden nodig om ze nog eens te kopen.

Maarten Timmermans