Gentle Stream

Naar Zweedse begrippen is The Amazing een soort indiesupergroep. Leden van deze groep spelen in verschillende andere bands waarvan de bekendste Dungen is. Twee leden daarvan, Reine Fiske en Johan Holmegard, vormen ook de spil van deze band. Samen met een aantal muzikale vrienden vormen ze dus ook deze groep die na het titelloze debuut uit 2009 toe is aan het tweede volwaardige album. Een plaat met daarop acht nummers die langzaam voorbijglijden. De songs zijn uitgekristalliseerde brokjes samengesteld uit delen folk, rock en pop. Vaak gedrenkt in een licht psychedelisch jasje. Allemaal heel mooi gedaan maar toch glijdt het album iets te veel langs ons heen om bij te blijven. De jubelende reviews in de bijgevoegde bio kunnen wij dus niet helemaal onderschrijven. Ach ja. Het zal weer aan ons liggen. (www.theamazing.se). Nog zo een band met een jubelende bio, zoals bio’s altijd zijn trouwens, is het Engelse Kill It Kid. Het vijftal, opgericht in Bath, mixt op het tweede album opnieuw White Stripes-achtige blues met indierock en stevige country-invloeden. Ze komen uit in de buurt van een band als The Black Keys. Bij momenten horen we geïnspireerde songs en stevige uithalen van zanger Chris Turpin zoals in het tweede nummer ‘Heart Rested With You’. Op andere momenten kiest de band ervoor om de vocale hoofdrol aan Steph Ward te gunnen. Dat komt de samenhang op het album niet helemaal ten goede. Het album valt daardoor soms iets te veel tussen twee stoelen om bij te blijven. Jammer, want soms horen we wel degelijk goede aanzetten. Heel soms.

Maarten Timmermans
TheAmazing_GentleStream