Games Have Rules

Een enkeltje Berlijn-New York. Twee steden samengebald in een album. Vatican Shadow en Function slaan de handen in elkaar. Beide heren laten hun kenmerkende geluiden vallen voor het redelijk ambientrijke ‘Games Have Rules’. Geen technokillers, noch nauwelijks verteerbare noisepatronen. Het ritme is terughoudend, een tempo slechts een wens. Het duo verzandt in een opvallend brave start met ‘Things Known’ en ‘Things Unknown’. Weinig onderscheidend en belovend, tot ‘The Nemesis Flower’ grip heeft. Een loodzware dreun, die in slowmotion dreigend rommelt op de schaal van Richter. Er gebeurt verder nauwelijks iets. De duisternis omknelt het zichtbare en het hoorbare. Licht flakkert in de achtergrond, als een onbereikbare plek van hoop. Vergeefs, luidt het einde. Schrille synths nemen over. Nacht en ontij ruiken het onraad van de dageraad. ‘A Year Has Passed’. De heren werpen zich op als ongelukkige sfeermakers. De filmbeelden bedenk je zelf. Ogen gesloten en langzaam ondergaand. Het laatste rustpunt na een intense nacht. Wallen onder de ogen. Grauw. ‘A Year Has Gone By’. Het technoritme wordt ingevoerd. Gezapig als op een foute lounge-plaat. Eventjes in dubio. Twee minuten en zeven seconden lang. ‘Bejeweled Body’, de afsluiter, moet soelaas brengen. De beslissing valt pas in de laatste seconden. Tuurlijk konden de heren niet van hun ritmebox blijven. Tempo full force, Function en Vatican Shadow van hun ambientmoment ontdaan. De honger blijft, de grootse momenten zuinig. Dit kan beter.

Katrien Schuermans
FunctionVaticanSha_GamesHaveRules