FX100

Het Jarring Effects label uit Lyon is bij de honderdste release aangekomen en dat verdient een compilatie, een driedubbelaar nog wel met onuitgebracht materiaal. Het label gespecialiseerd in digitale dub, abstracte hiphop en elektronica is één van de meest eclectische labels die onze Franse zuiderburen rijk zijn. De drie schijven zijn ingericht volgens muziekstijl met de thema’s ‘Dub To Dub’, ‘Hip Hop’ en ‘UFO’. Op de dubschijf zwaaien vooral de Franse dubpioniers van High Tone de scepter met een aantal tracks via speciale remixen die de grenzen van de definitie dub aftasten, gevolgd door donkere tracks van Brain Damage, Kaly Live Dub en Twelve. Op de tweede krijgen we behalve Le Peuple De L’Herbe vooral abstracte hiphop uit Engelstalige landen voorgeschoteld met bijdragen van Ben Sharpa, M. Sayyid (Antipop Consortium), Bleubird, DPlanet en Si Begg als sterkste producties. Is dit de opleving van abstracte hiphopbeats uit de jaren 2000 anno 2011? Laten we het hopen. De derde schijf ‘UFO’ is het luisterrijk van eclectische sferen. Filastine bijt de spits af met een beklemmende remix van Y La Bamba. EZ3kiel (tweemaal), Von Magnet en Picore houden het experimentele Franse vaandel hoog te midden van geluidstovenaren zoals Big Juss, nogmaals Si Begg en Scorn -die met zijn duistere dubknallen één van de absolute klappers is. ‘FX100’ is een puike verzameling muziek die fungeert als een fiks labeloverzicht met een vooruitblik op meer moois. En vooral een royaal gevulde instapper voor wie nog niet bekend is met Jarring Effects en graag muzikale grenzen aftast.

_FX100