Front and Above

John Chantler heeft er regelmatig opgetreden en de programmering verzorgd; Steve Noble en Seymour Wright zijn eveneens vaste podiumgasten van het Londense Cafe Oto. Het was te verwachten dat ze eens gedrieën zouden spelen. Hier is het dan: het eerste album van het nieuwe trio, live in de Oto€™. ‘€˜Front and Above’ omvat zes nummers pure improvisatiemuziek, overrompelend startend met ‘€˜Front 1’€™. Noble stort rabiate roffels over de trommels en rammelt op metalig klinkende percussie, Wright toetert in alle richtingen en Chantlers analoge synthesizer klinkt zowat verkrampt. Daarbij is Seymour erg aanwezig en vooral Chantler dreigt het onderspit te delven. Een intense opener, maar niet heel evenwichtig. Gelukkig krijgen elektronica en percussie in het vervolg meer ruimte. In ‘€˜Front 2’€™ en ‘€˜Front 3’ worden de drones van Chantler bij tijden op mooie wijze gecombineerd met de afwisselende percussie van Noble en het passende spel met veel lucht en geluid van de kleppen door Wright. Ook in passages met snerpende metalen geluiden en nerveuzig gerammel op het drumstel sluiten toonhoogte en klankkleur fraai op elkaar aan. Vooral in de volgende drie improvisaties, onder de gemeenschappelijke titel ‘€˜Above’€™, lijkt het trio een balans te hebben gevonden en -€“ in alle vrijheid -€“ elkaar uit te dagen en te volgen. De lange tonen van Chantler in het eerste stuk worden overgenomen door Wright; als Noble steeds drukker en venijniger accenten legt reageert Wright met kortere en fellere tonen en klinkt Chantlers synth hortender en stotender, bijvoorbeeld. Chantler is met zijn elektronica weliswaar minder wendbaar dan Noble en Wright, maar hij laat horen wel degelijk iets te kunnen toevoegen. Noble’s percussie-uitbarstingen zijn een genot. Al met al pakt ‘€˜Front and Above’ bevredigend uit, maar een strengere keuze uit de opnamen had mogelijk een nog sterker album opgeleverd.

JohnChantlerSteveN_FrontandAbove
wo 24 okt 2018