Het was 9 december 2008. Kameraad Brel had mij gewezen op een hiphopfenomeen dat die avond zou spelen op de MS Stubnitz, een half vergaan schip dat met regelmaat in de Amsterdamse NDSM-haven aanmeerde en waar concerten en feesten werden gegeven. In die kale, kille en metalen ruimte werd ik omver geblazen door hiphop dat de term industrieel een nieuwe dimensie gaf. Artistiek, intens, oprecht en authentiek, beukend, meeslepend, intiem en enorm, muzikaal en lyrisch. Juist: Dälek. Lang voordat Death Grips hiphop een schop onder de reet gaf waren daar reeds MC Dälek, producer Oktopus en DJ Still die het genre opnieuw definieerden tot in de oorspronkelijke essentie. Dälek doorzocht voor hun muziek alle mogelijke kratten vol muziekgeschiedenis, waarbij elementen van industrial, krautrock, noise, shoegaze, postrock en ambient werden gevonden en geherinterpreteerd in samenwerking met teksten die mijlen verder gaan dan de wereld van bling bling. Het laatste album ‘Untitled’ werd uitgebracht in 2010, maar sindsdien is het stil geweest rondom de groep. Gelukkig heeft het label Ici d’Ailleurs de handschoen opgepakt om enkele platen opnieuw uit te brengen in luxe edities. From ‘Filthy Tongue Of Gods And Griots’, het tweede album dat oorspronkelijk is uitgebracht door Ipecac Recordings van Mike Patton, is daarvan de eerste. Het opnieuw beluisteren van de elf nummers (plus een nieuw bonusnummer) doet ons wederom beseffen hoe goed Dälek was. Met de muziek hard door de koptelefoon en de ogen dicht zijn we weer even op de MS Stubnitz, waar de stem en klanken door de metalen ruimten van het schip galmen. Dit is pure hiphop van de bovenste plank waarvan er eigenlijk niet genoeg kan zijn.