From Eagle To Sparrow

Kristopher Åström, geboren op 9 oktober 1974 en wonend in Luleå, Norrbotten in Zweden, gaat door een moeilijke periode in zijn leven. De man maakt deel uit van de band Fireside en daarnaast bouwt hij gestaag aan een solocarrière. En hij kijkt eens buiten en ziet dat zijn vriendin nog steeds met de noorderzon was verdwenen. Hij smeekt haar om terug te komen, jankt en huilt doorheen zijn liedjes om een verloren liefde die hij niet kwijt wilde. Meestal brengt hij de songs alleen met stem en zijn akoestische gitaar, heel soms ingekleurd met een harmonica of een ander instrument. Zijn doorwrochte teksten over eenzaamheid en gebroken harten primeren en roepen bijwijlen het meest trieste werk van Bruce Springsteen naar boven. Ook Palace Brothers komt om het hoekje piepen, zeker als we de plaat ‘There Is No-one What Will Take Care Of You’ erbij nemen. Het was het debuut van Will Oldham, bijgestaan door enkele leden van Slint, waar de tristesse van afdroop in elke noot. En dat is ook zo op deze plaat. Luister naar ‘’Come Summer (Come Standing Outside Your Door)’ en ‘When Will You Come Back?’ en weet: dit is een intelligente versie van de schlager ‘Me Wuf Is Weg’ (1983) van de West-Vlaming Camiel Demuynck alias Kamiel. Dat laatste, muzikaal dicht aanleunend bij Trio en de opvolger van ‘Me Zwien Is Weg’ (in sommige gevallen allicht over hetzelfde wezen gaand), lijkt op het eerste gehoor misschien alleen humoristisch, maar is an sich net zo triest als de plaat van de Zweed. Ideaal voor verlaten zielen die net hun e(e)ga kwijt zijn, en anders gewoon een zeer goede singersongplaat.