Free Time

Het beluisteren van een plaat van The Ramones kan ver strekkende gevolgen hebben. Zie wat het heeft gedaan met Naoko Yamono. Het overkwam haar in 1981 in Osaka, Japan en het inspireerde haar tot het oprichten van Shonen Knife. De band is sindsdien steeds actief gebleven, ook altijd een trio dames gebleven, met weliswaar alleen zangeres en gitariste Naoko als enig overgebleven oorspronkelijke lid. Een belangrijke factor natuurlijk, want door de consistentie van haar zang blijft Shonen Knife, ook met een andere drumster of bassiste, zeer herkenbaar. Als de liedjes over bubblegum, vissen, speelgoed en andere naïviteiten al niet voor zich spreken. Hun glorietijd hadden ze halfweg de jaren 1980, toen ‘Burning Farm’ uitkwam op K-Records, platen volgden op onder meer Sub Pop en Kurt Cobain zich als onvoorwaardelijke fan profileerde. Alles komt en gaat, maar Yamono gaat rustig door met het maken van speelse en inventieve liedjes die nog steeds punky van ondertoon zijn. Meesterlijke muzikanten zijn de dames nooit geworden, maar aanstekelijke deuntjes maken kan de band nog steeds als de beste. Er wordt behoorlijk strak gespeeld, de tragere liedjes zijn deze keer in de minderheid ten faveure van rammende punksongs als in de hoogdagen van hun grote voorbeeld. Een liedje over eten (‘Rock’n’Roll Cake’) mocht uiteraard niet ontbreken, het is een constante doorheen hun dertigjarige carrière. In vergelijking met de Japanse release bevat de Europese versie twee extra nummers, waarvan het verrassende ‘Capybara’ in een technojasje. Ondanks de vele personeelswissels blijft Shonen Knife wat het altijd geweest is: verfrissende poppunk van een stel in harmonie zingende en kirrende Japanse dames. Nu proberen de Osaka Ramones-tribute plaat te pakken te krijgen, waarop de drie dames hun grote helden eren.

ShonenKnife_FreeTime