For The Whole World To See

Het is eens wat anders, een debuut uit 1975 dat nu pas het daglicht ziet. Dat is het geval met de zeven nummers tellende plaat van Death, niet de death metalpioniers, maar wel een uit Detroit, Michigan afkomstig garagetrio bestaande uit drie Afro-Amerikaanse broers. David, Bobby en Dannis Hackney begonnen samen muziek te spelen in 1971, maar verkozen hardere rock boven de soulfunk die ze voorheen speelden, nadat ze The Stooges aan het werk hadden gezien. Samen met Jim Vitt, die werkte met Parliament/Funkadelic blikten ze een demo in en namen ook hun eerste single op. ‘Politicians In My Eyes’ en ‘Keep On Knocking’, de twee nummers van het plaatje, bevielen de toenmalige baas van Columbia, maar die eiste dat de band zijn naam zou veranderen. Niet dus, censuur zagen de drie broertjes niet zitten. Gedaan met de carrière, want de door de broertjes opgerichte christelijk geïnspireerde band 4th Movement was ook al een doodgeboren kindje Jezus. De drie heren namen het gewone leven op, zochten een job en verdwenen in de donkere annalen van de rockgeschiedenis. Hun single bleef echter rouleren en kreeg een felgezochte status. Die twee nummers staan nu op ‘…For The Whle World To See’, samen met vijf rockers die in de stijl van MC5, Amboy Dukes en Alice Cooper liggen. Stevige garagerock dus, met een snuif glamrock en hier en daar een riff waar de eveneens uit Detroit afkomstige Mick Collins (Gories, Dirtbombs) jaloers op kan zijn. Het titelnummer van hun enige single is funky op de manier zoals Bad Brains dat na hen deden en is ook nu nog een aanstekelijk prijsbeest. Deze nummers mogen dan wel zo oud als de straat zijn, ze klinken ook nu nog steeds, ook door hun variatie, heel hedendaags. Klasse.