For A Reason

Alle muziek van het legendarische This Heat krijgt recent een nieuw leven. Soms op weliswaar prachtig uitgegeven maar veel te duur vinyl, maar soit. Hun muziek is enkele decennia later nog steeds uitermate relevant. En terwijl iedereen toch zijn schappen aan het opruimen is, kan de enige plaat van Lifetones, een band die nogal onder de radar is blijven hangen, niet achter blijven. De connectie tussen beide bands is Charles Bullen, medeoprichter van This Heat. Hij dook ook op op enkele palten van Family Fodder en maakte na het ontbinden van This Heat in 1982 een soloplaat als Circadian Rhythms en eentje samen met Julius Cornelius Samuel aka Dub Judah als Lifetones. Van de tapeloops en het experiment dat zo typisch was voor This Heat, is op ‘For A Reason’ maar weinig te merken. Ook van rauwe politieke commentaren en een donker wereldbeeld is weinig te merken. Deze plaat heeft een behoorlijk optimistische sfeer die goed past bij de vele reggae- en dubritmes waaruit de muziek is opgebouwd. De twee gingen in de studio aan de slag met de mogelijkheden die daar werden geboden en hebben zich te horen aan de zes nummers heel goed geamuseerd. Een citaat van Bob Marley hier, laidbackritmes daar, een melodica die het aan krautrock verwante ‘Decide’ komt opfleuren, het zorgt voor een divers geheel. En als Bullen zijn stem gebruikt, onmiddellijk herkenbaar voor wie ook slechts één nummer van This Heat zou kennen, wordt de luisteraar helemaal binnen gehaald. Eigenlijk zou Adrian Sherwood carte blanche moeten krijgen om deze nummers onder handen te nemen. Dan zou deze plaat, nu relaxt en bezadigd klinkend, behoorlijk aan urgentie winnen. Het is maar een idee.

Lifetones_For_A_Reason
za 15 dec 2018