Folia

Dat Andy Moor, gitarist bij The Ex, en de experimentele componist Yannis Kyriakides beiden voortdurend geïntrigeerd worden door oude en nieuwe wereldse klanken is voor de kenner geen geheim en die invloed geeft een sterke nadruk op hun geluidswerk. Reden te meer voor deze beide in Amsterdam woonachtige vrienden om hun samenwerking uit te breiden sinds hun ‘Red Versus Green’ project uit 2004. ‘Folia’ is de herbewerking van de epische compositie ‘La Folia’ uit de zestiende en zeventiende eeuw, vermengd met invloeden uit de Zuid-Amerikaanse volksmuziek. Moor neemt uiteraard de gitaar ter hand terwijl Kiriakides hem digitaal bijstaat per computer. Het resultaat is een minimaal klankentapijt waarbij de originele ‘La Folia’ lijn moeilijk te herkennen valt en veranderd wordt in een stilistisch luisteravontuur met verstilde gitaaraanslagen, ritmische hartslagen en samples van Zuid-Amerikaanse straatsferen. Ondanks de minimaliteit is de plaat intiem te beluisteren en past ze perfect bij stille sfeermomenten van bedachtzame rust. Liefhebbers van het geluid van labels als ~Scape en Miasmah zullen hier zeker hun voordeel mee doen. Op ‘Rebetika’ worden Griekse folksferen in een gruizige improvgitaarsfeer gezet. (Rebetika is overigens de verzamelnaam voor de Griekse blues die ontstond tijdens de jaren van de Eerste Wereldoorlog, de tijd dat de Griekse inwoners van Turkije door het Ottomaanse rijk werden buiten gesmeten of moesten vluchten voor hun leven en terecht kwamen in de havenghetto’s van Thessaloniki. De songteksten van Rebetika verhalen vooral over het harde leven in ballingschap, criminaliteit, prostitutie, drugs en gebroken harten.) In de composities van Moor en Kiriakides is er geen plaats voor dergelijke klaagzang en gaat het puur om de conceptuele klank tussen gitaar en computer. Op deze wijze wordt er een moderne, instrumentale kunstvorm gevormd met Rebetika invloeden als donkerbruin basisgeluid. Het kraakt, schuurt en zweeft in donkergestemde sferen, precies zoals de Rebetika zelf aanvoelt. Verwacht dus geen saaie Sirtaki toestanden van uw plaatselijke Griekse vleesbar, maar een tastbare improvisatorische reis door de annalen van een oude Griekse volksmuziekstijl. Artistieke schoonheid door kommer en kwel is nu eenmaal de mens eigen.