Een gezonde hype nu en dan kan zeker geen kwaad en met Diplo is die zelfs meer dan gerechtvaardigd. De in Mississippi geboren maar via Florida in Philly verzeild geraakte Diplo maakt spannende instrumentale hiphop die bij momenten heel rootsy klinkt, maar je even later net zo doeltreffend naar een ander zonnestelsel brengt. ‘Big Lost’ en ‘Sarah’ zijn nummers van de eerste categorie: moddervette, uit deltablues en funk gesamplede beats en al even mooie piano- of vioolriedeltjes. Vervolgens ga je via de moerassen van de Everglades (waar Martina Topley-Bird op een bootje ligt te kreunen) naar het Epcot Center van Disneyland voor een futuristische trip op zoek naar ‘Money Power Respect’. Al gauw blijkt dat je in de riolen van het pretpark bent beland want de elektronische beats zijn niet voor gevoelige zielen bestemd. Die riolen leiden dan weer naar de clubs van Miami, waar Vybz Cartel met haar opzwepende ragga-vocals de zaal van bij de eerste beat plat krijgen. Al doen de Kraftwerk-samples in deze ‘Diplo Rhythm’ ook hun werk natuurlijk. ‘Works ‘is de perfecte overgang tussen de twee werelden van Diplo en maakt hem een rechtstreekse erfgenaam van Afrika Bambaataa en Autechre. Tussendoor komt een heerschap ons even zijn evolutie van marihuana naar heroïne vertellen en vindt hij dat “just fine”. Daarmee zijn we meteen klaar voor de legendarische flow van P.E.A.C.E. (Freestyle Fellowship) die, in combinatie met de nerveuze breakbeats, ervoor zorgt dat je zelfs in je eigen woonkamer paranoïde gaat worden. Gelukkig eindigt Diplo met het mooie, acht minuten durende ‘Summers Gonna Hurt You’, een nummer dat niet zou hebben misstaan op de soundtrack van ‘The Virgin Suicides. ‘It’s All Part Of A Bigger Plan’ besluit hij. Laat het ons hopen. ‘Florida’ is een ijzersterk debuut dat de vergelijking met het werk van DJ Shadow en RJD2 makkelijk kan doorstaan. Shit, nu heb ik het tóch gedaan.