Felt

Vierde plaat van Suuns en we gaan maar meteen met de deur in huis vallen: wij blijven fan. Opener ‘Look No Further’ is een vintage Suuns-song met dat typische gitaargeluid en dat druggy sfeertje. Het is zo heerlijk toeven in de wereld van Suuns. Die opener laat wel een meer uitgebeend geluid horen. Suuns is sowieso een band die maximaal effect beoogt met minimale middelen en daar keer op keer in slaagt. ‘X-ALT’ is vergezeld van een roffelende beat. Je kan er echo’s van Spaceheads horen in ronddwalen, door de roffelende snare, een effect dat bij opvolger ‘Watch You, Watch Me’ ook aanwezig is. Want naast een bepaald minimalisme heeft Suuns daardoor ook een zekere strakheid. Bezwerend is ook een term die je altijd op de platen van Suuns kan plakken, alhoewel deze plaat bij momenten veel opener en warmer klinkt dan de voorganger ‘Hold/Still’. Dat uitgebeende had ons bij de opener wat op het verkeerde been gezet. Luister maar eens naar ‘Make It Real’, een songs die Tom Yorke ook wel zou willen schrijven, denken wij, mede door het stemgeluid van Ben Shemie. Opener en warmer en waarschijnlijk wel hun meest toegankelijke plaat tot hiertoe, maar het blijft een experimentele band die het beste van kraut, wave en elektronica in alweer een hypnotiserend geheel weet te gieten. Nog songs (naast de opener en ‘Make it Real) die bij ons al zijn aangestipt: ‘Control’, een soort Massive Attack op valium. Of op meer valium. En ‘Materials’ dat klinkt als Underworld dat ergens tussen waak en slaap hangt. Suuns blijft ook met deze plaat een licht experimentele en unieke stem in het muzieklandschap.

christophe vanallemeersch
Suuns_Felt
vr 3 jan 2020